صفحه اول / اخبار / راز الماس های شهاب سنگی کشف شد

راز الماس های شهاب سنگی کشف شد

دانشمند ایرانی راز الماس های شهاب سنگی را کشف کرد
گروهی از محققان به سرپرستی دانشمندی ایرانی متوجه شده اند الماس های مربوط به شهاب سنگی که یک دهه قبل در سودان به زمین برخورد کرده، در حقیقت بخشی از یک سیاره گمشده است.

این محققان به رهبری فرهنگ نایبی از دانشگاه   École Polytechnique Fédérale de Lausanneدر سوییس متوجه شده اند شهاب سنگی که یک دهه قبل با زمین برخورد کرد، بخشی از یک سیاره گمشده است.

این سیاره در اوایل پیدایش منظومه شمسی و درحقیقت چند میلیون سال پس از تولد خورشید به وجود آمده بوده است. شهاب سنگ Almahata Sittaدر سال ۲۰۰۸ میلادی بالای منطقه ای در سودان منفجر شد و نامگذاری آن نیز  با توجه به منطقه انفجار انجام شد.

حدود ۵۰ قطعه از این سیاره ۸۳ تنی از صحرای شمال سودان جمع آوری شد.  Almahata Sitta گونه نادری از شهاب سنگ مشهور به اوریلیت است. 

به گفته دانشمندان شهاب سنگAlmahata Sitta که حاوی الماس های میکروسکوپی است از یک سیاره مرموز ( embryonic planet) است که حدود ۴.۵ میلیارد سال قبل دور خورشید می چرخیده است.

این شی آسمانی که کمی از عطارد بزرگتر بوده که در یک برخورد کهکشانی نابوده شده است. این الماس های نادر علاوه برآنکه بسیار ارزشمند هستند اطلاعات زیادی درباره شیوه تشکیل سیارات برای دانشمندان فراهم می کنند.

این را هم ببینید

۱۰ غول الماس جهان

در سراسر جهان حدود ۳۸ معدن الماس معروف وجود دارد و بزرگترین معادن الماس در دست بزرگترین شرکت‌های الماس است. این شرکت‌ها فرآیند استخراج، رده بندی و فروش الماس‌ها به جواهرسازان و تولیدکنندگان را انجام می‌دهند. در ادامه مطلب می خوانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *