صفحه اول / فرهنگی و هنری / کتاب و رسانه / فروش و بازدید ۲ روزه نمایشگاه کتاب ۹۷

فروش و بازدید ۲ روزه نمایشگاه کتاب ۹۷

فروش و بازدید ۲ روزه نمایشگاه کتاب ۹۷
مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه کتاب گفت: میزان فروش در نمایشگاه کتاب ۹۷ نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

حسین صفری مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه کتاب ۹۷ در نشست خبری نمایشگاه کتاب اظهار داشت: مهمترین مسئله جابجایی نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب به مصلای امام خمینی بود.

نمایشگاه کتاب تهران ۹۷

فعلا مصلا میزبان نمایشگاه است

وی گفت: مهمترین مشکل نمایشگاه ما همین جابجایی هاست. چرا که نمایشگاه کتاب ۹۷ علیرغم وسعت و داشتن مخاطب زیاد، شاید تنها و فقط طی ۱۰ روز اهمیت داشته باشد و با پایان یافتن نمایشگاه فراموش می شود اما باید یک برای برای همیشه جهت جانمایی و صاحب خانه شدن آن فکری شود تا هزینه های مضاعف برای احداث فضای موقت خاتمه یابد.

صفری بیان کرد: تا وقتی این اتفاق رخ ندهد ما همچنان خانه به دوشی نمایشگاه را شاهد خواهیم بود. در این دوره با توجه به همکاری خوب مدیران مصلا و ویژگی های خوبی که این مکان دارد توانستیم مصلا را به عنوان میزبان معرفی کنیم اما باید تاکید شود که بخش های نیمه کاره مصلای امام خمینی دارد باید تکمیل شود و محل دائمی ما فعلا مصلا باشد.

وی با بیان اینکه سازمان های بسیاری با جابجایی نمایشگاه و تغییر محل آن از شهر آفتاب به مصلا مخالف بودند، گفت: در این دوره با توجه به اینکه ۸۰ درصد مصلا و نمایشگاه شامل بخش مسقف شد توانستیم ناشران بیشتری را در این محیط قرار دهیم. واقعیت ماجرا این است که سعی کردیم تا جانمایی ویژه آی انجام دهیم.

همکاری هفتاد و یک نهاد در اجرای نمایشگاه کتاب ۹۷

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه کتاب ۹۷ تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که ارشاد به تنهایی قادر به برگزاری نمایشگاه نیست از این رو ۷۰ نهاد و سازمان به علاوه سازمان ثبت واحوال کشور در این دوره با ما همکاری داشتند.

صفری مخالفت برخی نهادها و سازمان ها با محل کنونی نمایشگاه کتاب را حجم بالای ترافیک آن برشمرد و گفت: شهر آفتاب بیشتر مورد پسند برخی طیف ها بود ولی در حال حاضر با هماهنگی و همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور همکاری ها به شکلی صورت می گیرد تا شاهد کمترین مشکلات باشیم. از سوی دیگر گویی ما اولین بار است به محل جدید آمده ایم.

به گفته وی با تغییر انتقال نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلای امام خمینی ما پیش بینی چالش با شهرداری را داشتیم ولی همکاری ویژه و بهتری را شاهد بودیم. آنها کمک کردند تا محیط را به شرایط نسبی برسانیم. در این دوره همانند دوره های گذشته در حوزه های رفاهی هماهنگی های خوبی صورت گرفت.

۵ غرفه پلمب شد

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه کتاب ۹۷ با بیان اینکه حوزه های ایمنی بیشترین دغدغه های ما را در برمی گرفت، گفت: برای برطرف کردن این دغدغه با سازمان پیشگیری مدیریت بحران امور را دنبال کردیم و از سوی دیگر اورژانس و هلال احمر نیز با ظرفیت حداکثری در نمایشگاه حضور دارند. اما با توجه به توصیه ها و تاکیدات دیروز شاهد پلمب ۵ غرفه مواد غذایی در نمایشگاه بودیم.

صفری با بیان این جمله که در تمام دوره مسئولیتم از دوره هشتم نمایشگاه کتاب تا ۳۱ باید بگویم واقعا جمعیت روز نخست ما را شگفت زده کرد، گفت: از دوره هشتم نمایشگاه مسئولیت دارم اما واقعا جمعیت روز اول در مصلا ما را شگفت زده کرد و فکر می کنم بر این اساس باید برای طول هفته تمهیداتی اندیشیده شود.

 فردا روز بازدید زیاد دانشجویان است

وی با بیان اینکه برخی معایب را حین برگزاری نمایشگاه برطرف می کنیم که این مسئله هیچ ایرادی ندارد چرا که وسعت برگزاری بسیار است، گفت: فکر می کنم امروز روز پرترافیک نمایشگاه باشد از این رو بنا داریم به صورت جدی هفته آینده این مسئله را پیگیر باشیم ولی فکر می کنم جمعیت بازدیدکننده از ۳۰۰ هزار نفر گذشته باشد.

مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه کتاب ۹۷ خاطرنشان کرد:ما بحث اسکان دانشجویان را نیز طبق هماهنگی خوبی که انجام شده پیگیر هستیم. در این راستا ۸۰۰ دانشجو تا کنون طی ۳ روز اول از امکانات بهره مند شدند اما بنا داریم برای ناشران شهرستانی در مبادی جنوبی شهر نیز  چنین تمهیداتی بیندیشیم تا ناشران شهرستانی به مانند دانشجویان دسترسی راحت تری به نمایشگاه داشته باشند.

این مقام مسئول در امور اجرایی نمایشگاه به حضور گسترده دانشجویان از روز شنبه در مصلا اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳۰ هزار متر مربع فضای کل در اختیار نمایشگاه است اما این متراژ شامل تمام بخش های نمایشگاهی است. بنابراین حجم برگزاری نمایشگاه طلب می کند برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد. ما در این دوره جابجایی هایی را برای نخستین بار تست کردیم. مثلا بخش دانشگاهی را به جای بین الملل مستقر کردیم زیرا تمرکز نمایشگاه در یک محل  می تواند هم مفید فایده باشد هم چالش به همراه داشته باشد. اما همه موارد رصد خواهد شد.

صفری پیرامون ۵ غرفه نمایشگاه کتاب گفت: ۵ غرفه توسط کارشناسان دانشگاه شهید بهشتی پلمب شد. ما اول به خاطیان تذکر می دهیم بعد تعهد می گیریم و در نهایت پلمب می کنیم اما اگر شرایط غرفه ای خاص باشد بدون اغماض پلمب می کنیم. این غرفه نیز به دلیل مشکلات بهداشتی پلمب شد.

قیاس سه روز اول مصلی با سه روز اول شهرآفتاب

وی توضیحاتی در مورد فضای پارکینگ خودروها داد و در ادامه ضمن اشاره به اینکه به صورت رندوم هم جمعیت حاضر را خوب دیدیم و هم فروش خوب بود، گفت: ناشران کوچک با غرفه های کوچک طی ۳ روز اول فروشی بهتر نسبت به ۳ روز اول سال گذشته داشتند و شاهد ۲۰ درصد افزایش بودیم. البته برخی غرفه تا ۲۰ کارتخوان تحویل گرفتند و بانک شهر توانست در کمترین زمان خدمات بانکی را ارائه دهد.

وی در پایان اظهار داشت: بسیاری از ناشران ما نقدینگی خود را در نمایشگاه به دست می آورند. از این رو نمایشگاه برایشان حائز اهمیت است.ولی مدل  نمایشگاه ما باید بومی باشد و باید دانست با توجه به وضعیت نشر امکان نمایشگاهی کردن نمایشگاه وجود ندارد.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران – نمایشگاه کتاب تهران ۹۷ – با شعار «نه به کتاب نخواندن»  از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری در محل مصلای امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.

 

۱۱۰ هزار تراکنش خرید در دو روز اول نمایشگاه کتاب
رئیس شعبه مستقر بانک عامل سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تا پایان ظهر روز دوم بیش از ۱۱۰ هزار تراکنش خرید از طریق دستگاه‌های پوز انجام و به ثبت رسیده است.

 وحید محبی رئیس شعبه بانک عامل سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در محل برگزاری این نمایشگاه مستقر است، گفت: این بانک برای تمام ناشران و غرفه‌داران در نمایشگاه دستگاه پوز نصب کرده که تا پایان ظهر روز دوم بیش از ۱۱۰ هزار تراکنش خرید از طریق این دستگاه‌ها انجام و به ثبت رسیده است.

به گفته وی، این بانک در نمایشگاه کتاب تهران نسبت به افتتاح انواع سپرده‌های بانکی، صدور انواع بن‌کارت اعم از بن‌کارت دانشجویی، اهالی قلم، ارایه خدمات نوین صدور بن کارت غیرحضوری از طریق فناوری N.F.C و کارت هوشمند ملی اقدام می‌کند. در روز اول نمایشگاه بیش از نیمی از بن‌کارت‌های ثبت‌نامی را از طریق باجه مرکزی و سایر باجه‌های مستقر در نمایشگاه تحویل دانشجویان و اهالی قلم شد.

محبی ادامه داد: بانک شهر در نمایشگاه کتاب تهران دارای ۴۰ دستگاه خودپرداز و ۳۰ دستگاه وب کیوسک صدور بن کارت دانشجویی و کارت هدیه است، ضمن اینکه نسبت به استقرار باجه عملیات ارزی برای مراجعه‌کنندگان خارجی نیز اقدام کرده است.

وی از دارندگان بن‌کارت ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها خواست تا برای دریافت بن‌کارت شخصا به باجه‌های این بانک در نمایشگاه مراجعه کنند تا به این وسیله از هر گونه سوءاستفاده از بن کارت‌هایشان جلوگیری شود.

یادآوری می‌شود، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 

این را هم ببینید

نمایشگاه اسباب بازی ۹۷ تهران

هشتمین نمایشگاه بزرگ بازی و اسباب بازی؛شهروندان و خانواده ها می توانند از ۱۱ تا ۱۵ تیر از این نمایشگاه زیبا دیدن کنند و با بازی ها و جدیدترین اسباب بازی های تولیدی مناطق مختلف کشورمان آشنا شوند.