سبد خريد
 
سبد خرید
نام کالا تعداد کالا  
قيمت کل : 0 ريال
 
منو اصلی
 

 
ورود اعضا
 
 
مقايسه کالاها
 
مقایسه
نام کالا  
 
انگشتر نقره ما شالله
 
 
جزئيات خبر
 
معدن فیروزه در کجا یافت می شود؟ کجا معدن فیروزه وجود دارد؟
فیروزه چیست و در کجا یافت می شود؟
فیروزه

فیروزه ،کانى ثانویه است و در سنگ هایى که به مقدار کافى ،محتوى مس و فسفات هستند ،تشکیل مى شود که هم به صورت پرکننده رگه ها و شکستگى ها و هم به صورت آگرگات گل کلمى یا خوشه انگورى در طبیعت دیده مى شود .

فیروزه اغلب در زون آلتراسیون تشکیل مى شود . در این زون سنگ هاى اولیه موجود در منطقه ،بر اثر نفوذ سنگ هاى آذرین درونى یا آتشفشان یا اثر حرارتى،دچار تغییر و آلتراسیون مى شوند .آلتراسیون هیدروترمالى ،به وسیله محلول هاى ماگمایى و نفوذ آنها به درون شکستگى ها و منافذ ،در سنگ هاى میزبان رخ مى دهد .

 

چندین عامل براى تشکیل فیروزه ضرورى است .اولین مورد ،وجود یک منشا مس دار است که در مناطق محدودى از زمین وجود دارد دومین عامل ،وجود منشا فسفات دار ،همراه منشا مس دار است که اغلب کانى آپاتیت ،منشا مناسبى است سومین مورد ،وجود منشا آزاد کننده آلومینیم است که توسط فلدساپات  ها تامین مى شود .در طى آلتراسیون  هیدروترمالى  عمیق فلدسپار،شکسته و آلومینیم آن آزاد مى شود .در طى این مرحله ،اسید فسفریک از آلتراسیون آپاتیت تولید مى شود و مس بالا آمده همراه با ماگماى داغ،به درون سنگ میزبان نفوذ مى کند.مس به آسانى در نزدیک سطح اکسیدشده و با آلومینیم آزاد شده و فسفات تهیه شده واکنش داده و فیروزه تشکیل مى شود .

 

همیشه فیروزه در سنگ هاى آذرین یا با فعالیت آتشفشانى همراه نیست .سه مدل تشکیل فیروزه در زمین شناسى ،به شرح زیر است :

 

-          تشکیل فیروزه ،همراه یا سنگ هاى آذرین پورفیرى غنى از مس ،مثل فیروزه نیشابور.

 

-          تشکیل فیروزه در سنگ هاى دگرگونى و رسوبى،همراه با نفوذى هاى آذرین مانند معدن فیروزه موژاوا(Mojave )،نزدیک به ایالت نواداى آمریکا .

 

-          فیروزه بدون تداخل هاى از سنگ آذرین در سنگ هاى رسوبى نظیر شیل و ماسه سنگ دیده مى شود .نظییر فیروزه هاى معدن Sinai در مصر

 

-          عناصرى همچون آهن ،کلسیم ،منیزیم ،منگنز،سیلیکا و روى ،در ترکیب شیمیایى فیروزه جانشین مى شود

 

-          عمدتا"وجود مس،بیشتر باعث آبى شدن رنگ فیروزه و وجود عنصر آهن منجر به سبز شدن رنگ آن مى شود .

 

-          دو کانى کمیاب کالکوسیدریت (آهن جانشین آلومینیم مى شود )و فائوستیت (زمانیکه روى جانشین آلومینیم شود) پاراژنزهاى فیروزه محسوب مى شود که منجر به تغییر رنگ فیروزه مى گردد.

 

-          واریسیت ،لیمونیت و سیلیس نیز مى تواند همراه با فیروزه دیده شود .عمدتا" اگر محتوى مس در منطقه کم باشد ،واریسیت به جاى فیروزه تشکیل مى شود سیلیس و لیمونیت با رنگ زرد ،اغلب در ماتریکس فیروزه مشاهده مى شود .


تاریخ: ‎۱۳۹۴/۰۵/۱۰ ۱۳:۳۷
گروه: مقالات سنگ های قیمتی و جواهرات
نویسنده: فروشگاه اینترنتی صنایع دستی "کیمیا استون"

 
نماد اعتماد الکترونیکی
 
 
تماس با فروشگاه
 
 
برای تماس با کارگاه صنایع دستی و فروشگاه کیمیا استون هر روز از ساعت 8 صبح الی 8 بعد از ظهر با شماره تلفن 09396354548 تماس حاصل فرمائید. ویا به سامانه پیام کوتاه به شماره 30007650006305 پیامک ارسال نمائید.
فروشگاه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، کارگاه ساخت زیورآلات و انگشتر نقره،کارگاه ساخت تابلو فیروزه، کارگاه حکاکی و عقیق خطی " کیمیا استون "  ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارای نماد اعتماد دو ستاره از مرکز توسعه تجارت وزارت صنعت،معدن و تجارت می باشد و به سامانه پرداخت امن الکترونیکی بانک ملت متصل است.




فروشگاه اینترنتی انگشتر و سنگ های قیمتی
 
نماد ساماندهی
 
logo-samandehi
 
کانال تلگرام کیمیا استون
 
کانا محصولات کیمیا استون در تلگرام
 
تلگرام کیمیا استون
 
 
اینستاگرام کیمیا استون
 
instagram-kimiastone