صفحه اول / فرهنگی و هنری / صنایع دستی / نقشه راه حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی تدوین می‌شود

نقشه راه حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی تدوین می‌شود

نقشه راه حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی تدوین می‌شود

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی معاونت علمی از تدوین نقشه راه در حوزه جوهرات و سنگ های قیمتی تا پایان سال جاری خبر داد.

نقشه راه حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی تدوین می‌شود


به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس پیش‌بین رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره فعالیت‌های این کانون اظهار کرد: ماموریت اصلی کانون‌ها ارتقای سطح دانش، فناوری و نوآوری و ایجاد تقاضا در یک زمینه تخصصی است و بر این اساس است که در دور جدید فعالیت‌های کانون‌های واژه «بازار» نیز به این عنوان اضافه شده است.
پیش‌بین با بیان اینکه مشهد قطب جواهرات و سنگ‌های قیمتی کشور است عنوان کرد: با توجه به اینکه بازار مشهد بارانداز سنگ‌های قیمتی است و 85 درصد واحدهای تراش این سنگ‌ها نیز در مشهد مستقر هستند و حدود 28.5 درصد طلای کشور نیز در مشهد مصرف می‌شود، از این رو پیشنهاد تاسیس کانون مذکور با محوریت این استان و البته با رسالت ملی و فرا استانی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه و با نگاه مثبت معاونت مواجه شد.

نقشه راه حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی تدوین می‌شود
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در کانون جواهرات و سنگ‌های قیمتی شش کارگروه در حوزه‌های تخصصی مختلف همچون کارگروه‌های آموزش و پژوهش، پتانسیل‌های معدنی، تراش سنگ‌های معدنی و تولید جواهرات تشکیل شده است. در دوره جدید فعالیت، کارگروه‌ها بر روی برنامه کاری آینده برنامه‌ریزی می‌کنند و با مشخص شدن این برنامه‌ها در آینده‌ای نزدیک نقشه راه کانون تدوین شده و مبنای عمل در این حوزه قرار خواهد گرفت.

تشکیل نمایندگی کانون جواهرات و سنگ‌های قیمتی در استان‌ها
وی تصریح کرد: در کانون به دنبال ایجاد نمایندگی در استان‌هایی هستیم که پتانسیل بیشتری در این موضوع دارند تا سیاست‌گذاری که در حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی با هماهنگی ارگان‌های دست اندر کار ملی و منطقه‌ای بدون موازی‌کاری و به نحو مطلوب صورت پذیرد.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی با اشاره به اینکه مدیریت بازار یکی از بخش‌هایی است که کانون‌ها در آن به خوبی می‌توانند نقش ایفا کنند، گفت: مدیریت بازار به خصوص در حوزه صادرات مسئله مهمی است؛ چرا که یک تولید کننده در بسیاری موارد صادر کننده خوبی نیست و بالعکس. بنابراین نیاز است پل ارتباطی بین تولید و صادرات وجود داشته باشد.
پیش‌بین با بیان اینکه در دور جدید فعالیت، کانون‌ها می‌توانند درآمدزایی نیز داشته باشند تصریح کرد: در واقع کانون‌ها نیاز بازار به تولید کننده را جهت می‌دهند البته کانون‌ها  به طور کامل وارد فعالیت اجرایی نمی‌شوند و در بسیاری از موارد نقش سیاست‌ساز و هماهنگ کننده ایفا می‌کنند. در دوره گذشته کانون‌ها وابستگی زیادی به بودجه و اعتبارات دولتی داشتند که خود این مسئله کانون را با مشکلات جدی مواجه می‌کرد. در دور جدید فعالیت‌ها تلاش شده است بر این مشکلات غلبه شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد خودگرانی کانون‌ها باشیم.
تعامل با شرکت‌های دانش بنیان یکی از وظایف کانون‌ها است
وی تعامل با شرکت‌های دانش بنیان را یکی از وظایف کانون‌ها دانست و گفت: تعریف دقیقی از حوزه جواهرات در مجموعه کاری کشور وجود ندارد و قدمی که معاونت علمی و فناوری در این زمینه برداشته به اعتقاد من مثبت و بزرگ است. اگر به 5 سال پیش بازگردیم تنها اتحادیه‌ها و گاهی صنایع دستی درگیر این بخش بودند اما در حال حاضر نهادهایی همچون صنعت و معدن، سازمان زمین شناسی، صندوق کارآفرینی امید، اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور و سازمان فنی و حرفه‌ای وارد این موضوع شده‌اند. همچنین با تلاش‌های انجام شده کمرگات کشور نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و در حال حاضر کارشناسان و ارزیابان 12 کمرگ، آموزش ارزیابی سنگ‌های قیمتی را دیده‌اند که نوید آینده خوبی را برای این حوزه می‌دهد.
پیش‌بین درباره اشتغالزایی این حوزه بیان کرد: صنعت طلا و جواهر از مشاغلی است که اشتغال خانگی هم دارد و امیدوار هستیم بخش زیادی از اشتغال کشور در آینده از این حوزه باشد، در کشور تایلند اگر سنگ را از اقتصاد کشور جدا کنیم همانند این است که نفت را از اقتصاد ایران بیرون بکشیم در کشورهای اروپایی نیز تولید و فرآوری سنگ‌ها جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد آن کشورها دارد.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی گفت: امریکا در حدود 20 میلیارد دلار درآمد سالیانه‌اش را از تولید و فروش الماس بدست ‌می‌آورد. گردش نقدینگی سنگ‌های قیمتی در جهان 700 میلیارد دلار است و 280 میلیارد دلار گردش نقدینگی طلایی است که برای حوزه سنگهای قیمتی مصرف می‌شود که در مجموع رقمی نزدیک به هزار میلیارد دلار در سال در این صنعت گردش نقدینگی وجود دارد که سهم کشورمان از این رقم بسیار ناچیز است. امیدواریم با کمک‌ها و همکاری‌های کلیه دست اندر کاران دولت، صنعت و هسته دانش و فناوری کشور در این عرصه فعال شویم و از این طریق به افزایش درآمد ملی کمک کنیم.

 

این را هم ببینید

هنر سیاه چادر بافی از صنایع دستی زنان عشایر لرستان

دست ساخته‌هایی برگرفته از فرهنگ بومی و معنوی ایلام

دست ساخته‌هایی برگرفته از فرهنگ بومی و معنوی استان ایلام، آثاری هنری حاصل مهارت و ذوق و بینش صنعتگران هنرمند ایلامی است.