صفحه اول / فرهنگی و هنری / معرفی و زمان پخش برنامه های نوروز ۹۶ تلویزون

معرفی و زمان پخش برنامه های نوروز ۹۶ تلویزون

معرفی و زمان پخش برنامه های نوروز ۹۶ تلویزون
ایام نوروز که ساعات فراغت زیادی را برای مردم ایران به دنبال دارد، بهترین فرصت برای شبکه‌های مختلف در جهت جذب مخاطب است که رقابت داغی را میان آنها به وجود می‌آورد.
 نوروز ۱۳۹۶ نیز از این قاعده مستثنا نبوده و برنامه‌های متنوعی در کنداکتور پخش تلویزیون قرار گرفته که برای آشنایی بیشتر با آنها و عوامل اصلی سازنده‌شان نگاهی به آنها خواهیم انداخت.

نوروز96

علی‌البدل و بازگشت مقدم به سریال‌های نوروزی
بهار امسال خبرهایی درباره تولید مجموعه‌ای ۱۳ تا ۱۵ قسمتی توسط سیروس مقدم منتشر شد که تماما در اطراف شهر همدان تصویربرداری شده است.
مطابق سریال‌های سال‌های اخیر مقدم، محسن تنابنده طراحی داستان را به عهده داشته و خشایار الوند نیز نگارش فیلمنامه را بر اساس آن انجام داده است.
«علی‌‌البدل» داستان آدم‌هایی است که در مجامع و شوراها تحت عنوان عضو علی‌البدل حضور داشته اما حق رای ندارند. گذشته از فیلمنامه که می‌تواند نقطه قوت اصلی این مجموعه تلویزیونی قلمداد شود، می‌توان به شناخت دقیق و کامل مقدم از ذائقه مخاطب در کنار حضور بازیگران توانمندی همچون مهدی هاشمی، مهدی فخیم‌‌زاده، احمد مهرانفر و خود محسن تنابنده اشاره کرد که هر یک از آنها می‌توانند طیفی از مخاطبان را مجذوب خود کنند.
در این بین نمی‌توان از کنار خاطره خوب مخاطبان از سری پایتخت هم بسادگی گذشت که ارکان اصلی آن در علی‌البدل هم حضوری فعال دارند. به نظر می‌رسد شبکه یک سیما پس از پخش نه چندان موفق سریال بیمار استاندارد ساخته سعید آقاخانی در نوروز ۹۵، این بار دورخیز بزرگی برای اختصاص لقب پربیننده‌ترین سریال نوروزی کرده است. در عین حال نباید از جشنواره فیلم‌های سینمایی این شبکه هم در این ایام غافل شد که قطعا آثار مهمی از سینمای ایران و جهان را شامل می‌شود.

از مرز خوشبختی تا کلاه قرمزی
شبکه دو سیما نیز امسال دو مجموعه را برای پخش در نظر گرفته است؛ مرز خوشبختی ساخته حسین سهیلی‌زاده و کلاه قرمزی به کارگردانی ایرج طهماسب. اولی داستان جوانی شهرستانی است که برای تحصیل به تهران آمده و در ردیف نخبگان قرار می‌گیرد. این در حالی است که به خواهر دوستش علاقه‌مند می‌شود و پدر دختر هم راضی به این وصلت نیست.
مرز خوشبختی با توجه به داستان کوتاهی که از آن منتشر شده، صرفا کاری کمدی نبوده و مایه‌های اجتماعی پررنگی هم خواهد داشت. امیرحسین آرمان نقش اصلی کار را در کنار بازیگرانی همچون پوریا پورسرخ، مهدی سلوکی، شهرزاد کمال‌زاده و سروش جمشیدی به عهده دارد که این آخری با توجه به بازی موفقش در آیتم‌های نمایشی دورهمی می‌تواند نقش مهمی در هر چه بیشتر دیده شدن کار داشته باشد.
این مجموعه تلویزیونی که تهیه کنندگی آن را مهران رسام بر عهده دارد، در شهرستان محلات تصویربرداری شده که با توجه به فضای کمتر دیده شده آن در سریال‌ها می‌تواند برای مخاطب هم جذابیت‌های بسیار داشته باشد. اما کلاه قرمزی بدون شک یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های نوروزی چند سال اخیر است که طیف‌های مختلف مردم را به سمت خود کشانده است.
نوروز امسال کلاه قرمزی در شرایطی روی آنتن می‌رود که دنیا فنی‌زاده، عروسک‌گردان پرسابقه این برنامه از این جهان رخت بربسته و وظیفه جان بخشیدن به کلاه قرمزی را شخص دیگری بر عهده گرفته است.
از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر حضور عروسک تازه‌ای هم در آن شنیده می‌شود که کنجکاوی‌ های زیادی را برانگیخته است. با همه اینها ستاره این برنامه محبوب، تیم دو نفره طهماسب و جبلی هستند که مغز متفکر آن به حساب آمده و به بهترین شکل ممکن از دیگر عوامل کار بهره می‌گیرند.

شبکه سه: دیوار به دیوار و فوتبال با طعم تیم ملی ایران
مدیران این شبکه نیز در ایام نوروز برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌اند که از مهم‌ترین‌ آنها می‌توان به سریال دیوار به دیوار به کارگردانی سامان مقدم، اشاره کرد. سامان مقدم که سال ۹۴ فیلم پرفروش نهنگ‌عنبر را در اکران داشته و قسمت دوم آن را هم در نوبت اکران دارد، پیش از این با سریال شمس‌العماره مخاطبان میلیونی را تجربه کرده است.
حال او پس از چند سال «دیوار به دیوار» ، دورخیز وسیعی برای جذب حداکثری مخاطبان و رقابتی داغ با دیگر سریال‌ها کرده است. با این تفاوت که سریال مقدم در ۶۰ قسمت ساخته شده و پس از نوروز هم همچنان آنتن را در اختیار دارد که همین امر می‌تواند ضریب موفقیت آن را بالاتر هم ببرد. دیوار به دیوار به قلم خشایار الوند داستان چهار خانواده را روایت می‌کند که به دلیلی مجبور به اقامتی سه ماهه در کنار هم می‌شوند و این در حالی است که هیچ‌کدام از آنها با یکدیگر آشنایی ندارند.
از خلاصه داستان کوتاه دیوار به دیوار برمی‌آید که بخش مهمی از شوخی‌های آن بر پایه تضاد میان شخصیت‌های اصلی و فرعی شکل گرفته و تعدد شخصیت‌ها نقشی کلیدی در آن دارد. دیوار به دیوار به لحاظ بازیگر هم دست پری دارد؛ فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، آزاده صمدی، رویا تیموریان، ویشکا آسایش و پژمان جمشیدی و یکی از فوتبالیست‌های سابق لیگ برتر کشورمان (اشپیتیم آرفی) هم به این جمع اضافه شده است.
پخش مسابقات تیم ملی در راه جام جهانی نیز از دیگر برنامه‌های جذاب و تماشایی شبکه سه سیما در نوروز است که میلیون‌ها بیننده را جذب خود خواهد کرد. البته در کنار آنها نباید از فیلم‌های سینمایی نوروزی این شبکه هم بی‌اعتنا گذشت که به سنت هر ساله میزبان جمعی از جدیدترین فیلم‌های سینمای جهان خواهد بود.
مهران مدیری با مجموعه شوخی کردم به شبکه ۵ می‌آید
مجموعه «شوخی کردم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهران مدیری که در گونه طنز تهیه شده، دارای قسمت‌های مستقل بوده و در هر قسمت بر اساس یک سوژه نمایش‌های کمدی پخش می‌شود.
مهران مدیری، سیامک انصاری، مهران غفوریان، جواد رضویان، رضا شفیعی جم، نادر سلیمانی، لاله صبوری، نصرالله رادش، شقایق رحیمی‌راد،‌هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، ساعد هدایتی، عارف لرستانی، سحر ولدبیگی، نیما فلاح، سپند امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، شبنم فرشادجو و سحر زکریا در این مجموعه نقش آفرینی می‌کنند.
مجموعه‌ای به تهیه‌کنندگی فرج‌الله سلحشور
مجموعه نمایشی «قصه‌های تبیان» در ایام نوروز از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.
این سریال اپیزودیک بر اساس داستان‌های واقعی و موضوعات قرآنی ساخته شده و توسط کارگردانان جوان به تهیه‌کنندگی زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور و مشاوره جمال شورجه و منصور براهیمی‌آماده شده است.

 

ویژه‌برنامه‌های تحویل سال
ویژه‌برنامه تحویل سال ۹۶ با عنوان «بوی عیدی» با تهیه‌کنندگی احسان ارغوانی و اجرای محمد سلوکی با حضور مهمانان و برگزیدگان تولیدات فیلم و سریال سیما در آستانه سال جدید روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.
«ویژه‌برنامه تحویل سال ۹۶» برنامه‌ای نمایشی ـ ترکیبی به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده با اجرای داریوش فرضیایی است که در یک قسمت ۶۰۰ دقیقه‌ای به‌صورت زنده، روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. زمان پخش این برنامه، یکشنبه ۲۹ اسفند ساعت ۲۱ به مدت ۱۲۰ دقیقه و دوشنبه ۳۰ اسفند از ساعت ۸ تا ۱۶ به مدت ۴۸۰ دقیقه پخش می‌شود.
«ویژه‌برنامه سه ستاره» به‌عنوان برنامه تحویل سال شبکه سه در نظر گرفته شده است.
«سه ستاره» به تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی میزبان برگزیدگان برنامه سه ستاره در مدت برگزاری آن خواهد بود.
برنامه ویژه «تحویل سال» 30 اسفند از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۵ روی آنتن می‌رود.
این برنامه با اجرای محمد صالح‌علا، علیرضا بدیع، و مرتضی امیری اسفندقه از آیتم‌های مختلفی چون قصه‌خوانی، ترانه‌های بهاری و شعرخوانی برخوردار است.
برنامه «چشم شب روشن» ویژه ایام نوروز است که هر شب پخش می‌شود.
«تحویل سال قرآنی» به‌عنوان برنامه تحویل سال شبکه قرآن پیشنهاد شده است که با فضایی معنوی به استقبال سال جدید خواهد رفت، تهیه‌کننده این برنامه رحمان حاصلی و با اجرای سیدوحید مرتضوی و سرکار خانم مونا انصاری‌فرد به آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد آمد. این برنامه با بخش‌های نمایشی و نغمات آیینی، ارتباط زنده با حرمین شریفین برقرار خواهد کرد.
«ویژه‌برنامه تحویل سال نو» به تهیه‌کنندگی پیام ابراهیم‌پور، به مدت زمان ۳۰۰ دقیقه که از دوشنبه ۳۰ اسفند ۹۵ ساعت ۱۰:۳۰ به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شود.
این برنامه، سال نو را در یکی از مناطق محروم کشور تحویل می‌کند.
ویژه برنـامه‌های نوروزی شبکه یک سیما
گروه اجتماعی
مسابقه «دستپخت» در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در ایام نوروز از شبکه یک پخش می‌شود. این مسابقه آشپزی با تاکید بر سبک زندگی اسلامی- ایرانی ‌و اصلاح الگوی مصرف روی آنتن می‌رود. در ایام نوروز فینال «دستپخت» نیز پخش می‌شود.
مرکز صبا
برنامه «کودک و نوجوان» در ۱۵ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای هر روز پخش می‌شود. این برنامه‌ با بهره‌بردن از آثار مرکز صبا و آثار آرشیوی ماندگار و دیدنی مهمان خانه‌های مخاطبان می‌شود.
کودک و نوجوان
برنامه «گنج‌نامه» در ۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای است که در هر قسمت آن یک حدیث اخلاقی برای نوجوانان مطرح شده و کاربرد آن در زندگی روزمره توضیح داده می‌شود.
تامین برنامه
هر روز فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی جدید به مدت ۹۰ دقیقه‌ از این شبکه پخش می‌شود.
«جنگ شبانه» در ۱۵ قسمت ۷۰ دقیقه‌ای با هدف تعاملی بودن و دیده شدن بینندگان در برنامه‌ها از طریق دریافت عکس، فیلم از ایرانگردی و نظرات در مورد برنامه‌های نوروزی هر شب به صورت زنده پخش می‌شود.
مجموعه‌ای متنوع و دیدنی از برترین مستندهای خارجی در برنامه «مستند برتر» در ۱۵ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود.
گروه اقتصاد
«شعار سال» برنامه‌ای ویژه درخصوص شعار سال ۹۶ است که در ۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای، هر روز پخش می‌شود.

شبکه دو سیما
گروه کودک و نوجوان
مجموعه نمایشی عروسکی «کلاه قرمزی» به تهیه‌کنندگی حمید مدرسی و با اجرای ایرج طهماسب در ۱۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای، هر شب ساعت ۲۳ پخش می‌شود. تکرار این برنامه هر روز ساعت ۱۵ است.
برنامه «محله گل و بلبل» به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجان‌زاده با اجرای داریوش فرضیایی است که در ۱۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۸:۴۰ پخش می‌شود . تکرار این برنامه هر روز ساعت ۱۰:۳۰ پخش می‌شود.
برنامه «یه گله جا» به تهیه‌کنندگی محسن مناجاتی و با اجرای مجید قناد در ۱۴ قسمت
۴۵ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۹:۳۰ پخش می‌شود. این برنامه سری جدید مجموعه عموقناد است که در قالب برنامه‌ای نمایشی – ترکیبی مهارت‌های ویژه کودکان را آموزش می‌دهد.
رئال عروسکی «خانه بی‌بی گندم» به تهیه‌کنندگی امین امانی، در ۱۴ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای، هر روز ساعت ۱۳:۳۰پخش می‌شود.
سری جدید انیمیشن «جیب جیب» به تهیه‌کنندگی آزیتا رضایی، در ۱۴ قسمت۱۰ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۳:۵۰ پخش می‌شود.
مستند گزارشی «شهر به شهر» به تهیه‌کنندگی خانی در ۱۴ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای، هر روز ساعت ۱۴ پخش می‌شود. این مستند گزارشی با هدف ایران‌شناسی و معرفی شهرهای ایران به نوجوانان است.
«مسابقه محله» با اجرای مسابقه‌های جذاب با حضور کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف پخش می‌شود.
این برنامه به تهیه‌کنندگی و اجرای مسعود روشن‌پژوه در ۱۴ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای، هر روز ساعت ۱۴:۱۵ روی آنتن می‌رود.
مسابقه «بهترین شو» (فیتیله‌ای‌ها)، به تهیه‌کنندگی علیرضا آقایی و با اجرای محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی در دو قسمت ۵۰ دقیقه‌ای، در ایام نوروز، جمعه‌ها ساعت ۱۳:۳۰ پخش می‌شود.
گروه خانواده
مسابقه «دستپخت‌های خودمانی» به تهیه‌کنندگی فریدالدین نیکجو و با اجرای روشنک عجمیان و حسین رفیعی است . این مسابقه جذاب آشپزی که چهره‌های برتر هنری و ورزشی در آن حضور دارند، در ۱۴ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، هر شب ساعت ۲۰ پخش می‌شود.
گروه فرهنگی- اجتماعی
مستند «سفری دیگر» به تهیه‌کنندگی ایمان گودرزی در ۱۴ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای پخش می‌شود. این مستند که در خصوص معرفی و نمایش آداب و رسوم نوروزی شهرهای ایران هر روز ساعت ۱۴:۳۰ روی آنتن می‌رود.
برنامه «از آسمان» (ویژه شهدای مدافع حرم) به تهیه‌کنندگی امیر خورشیدی‌فر، در ۱۴ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۲:۵۰ از این شبکه پخش می‌شود. این برنامه شامل گفت‌وگوی نوروزی در کنار سفره هفت‌سین بر مزار شهدای مدافع حرم است که هر شب ۱:۵۰ نیز تکرار می‌شود.
برنامه گزارشی «سفر ایمن» به تهیه‌کنندگی رنجبر، در ۱۴ قسمت
۱۵ دقیقه‌ای به صورت زنده، هر روز ساعت ۱۶:۴۵پخش می‌شود. این برنامه آخرین اخبار ترافیکی سفرهای نورورزی را برای مخاطبان ارائه می‌دهد.
گروه اقتصاد و دانش
برنامه گزارشی «نمادو» به تهیه‌کنندگی خدادادی در ۱۴ قسمت ده دقیقه‌ای، هر شب ساعت ۲۳:۳۰ به انعکاس حال و هوای نوروزی سراسر ایران می‌پردازد.
گروه تامین برنامه
۳۰ فیلم سینمایی هر روز صبح ساعت ۸ و بعد از ظهر ساعت ۱۷ به مدت ۹۰ دقیقه‌ از شبکه دو پخش می‌شود.
۱۴ مستند نوروزی به مدت ۵۰ دقیقه‌، هر روز ساعت ۷ پخش می‌شود، که این مستندها شامل جدیدترین مستندهای روز ایران و جهان است.
پخش
مستند گزارشی «راهیان نور» در ۱۴ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای به صورت زنده هر روز ساعت ۱۱:۳۰ پخش می‌شود.

شبکه سه سیما
گروه اجتماعی
برنامه زنده «سه ستاره» به تهیه‌کنندگی احسان علیخانی، در ده قسمت از ۱۴ تا ۲۰ اسفند و از ۲۸ تا ۳۰ اسفند ۹۵ به مدت۹۰۰ دقیقه‌ روی آنتن شبکه سه می‌رود.
این برنامه با اجرای احسان علیخانی به مدت ۷ شب از شبکه سه سیما پخش و برترین‌های تلویزیون در یک نظرسنجی مردمی‌به رأی گذاشته می‌شود.
سه ستاره ۹۵ با همان ویژگی دو دوره گذشته تولید و پخش می‌شود که نامزدهای منتخب توسط هیات داوران که ترکیبی از نام‌های متفاوت در حوزه‌های مختلف هستند به مردم معرفی و توسط خود مردم انتخاب می‌شوند و در پایان نیز تندیس سه ستاره توسط مخاطبان به برگزیده‌ها اهدا می‌شود.
یکی دیگر از ویژگی‌های «سه ستاره» 95 برگزاری یک مشارکت جمعی است که به زودی جزئیات آن رسانه‌ای می‌شود و قرار است به‌واسطه این پویش، یک اتفاق مردمی‌رقم بخورد.
گفتنی است «سه ستاره» 95 به تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی از شنبه ۱۴ اسفند درحالی از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود که بعد از پخش هفت قسمت با یک وقفه هفت روزه ویژه‌برنامه سال تحویل از همین شبکه پخش خواهد شد.
مسابقه «مهمان ما باشید» به تهیه‌کنندگی معصومه پورحسینی، در ۱۲ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در ایام نوروز پخش می‌شود.
مسابقه «زمانی برای خندیدن» در ۱۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از دیگر مسابقه‌های این شبکه برای ایام نوروز است.
مستند «اقلیم ۲» به تهیه‌کنندگی موسی جابری در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از برنامه‌های عصرگاهی ایام نوروز و هفته آخر است.
برنامه شبانگاهی «سفربه‌خیر» به تهیه‌کنندگی طهماسبی در ۱۳ قسمت ده دقیقه‌ای روانه آنتن می‌شود.
برنامه گزارشی «راهیان نور» در ۱۳ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای به صورت زنده ظهرها پخش می‌شود.
مستند گزارشی «آبرومندان تاریخ» به تهیه‌کنندگی خلیل‌پور در ۱۳ قسمت ده دقیقه‌ای از برنامه‌های ظهرگاهی این شبکه در ایام نوروز است.
گروه معارف
برنامه ظهرگاهی «سمت خدا» به تهیه‌کنندگی رکنی در ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای در ایام نوروز پخش می‌شود.
برنامه ترکیبی ۱۳ قسمتی «دو طرفه» (آرامش بهاری) به تهیه‌کنندگی عباسی به مدت۲۰ دقیقه‌ در ایام نوروز پخش می‌شود.
گروه ورزش
مسابقه «آقای گزارشگر» به تهیه‌کنندگی کاشانی در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در ایام نوروز پخش می‌شود.
گروه تامین برنامه
برنامه «لبخند سه» به تهیه‌کنندگی موسوی در۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای در فواصل بین برنامه‌ها از شبکه سه پخش می‌شود.
جشنواره‌ای از فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی به مدت ۹۰ دقیقه‌ از این شبکه پخش می‌شود.

شبکه چهار سیما
پخش فیلم‌های اسکاری و منتخب جشنواره‌های بین‌المللی
پخش برنامه «گیشه» از ۲۹ اسفند آغاز و تا ۱۳ فروردین ادامه می‌یابد. آثار سینمایی هم که در نوروز ۹۶ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود برای اولین‌بار پخش می‌شود و تمامی‌آنها نامزد و دریافت‌کننده جوایز اسکار و جشنواره‌های بین‌المللی بوده‌اند.
عناوین فیلم‌های سینمایی نوروزی شبکه چهار به شرح ذیل است: «مردی که بی‌نهایت را می‌شناخت»، «صفحه حوادث»، «برف‌شکن» به کارگردانی بونگ جون هو و با بازی کریس اونز روایت قطاری که حامل آخرین بازماندگان سرمای وحشتناک زمین است ، «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد» به کارگردانی فلیکس هرنگرن و بازی‌هالوک بیلگینر و میلیسا سوزن (نامزد دریافت اسکار بهترین گریم، برنده شش جایزه اروپایی و نامزد جایزه گویا برای بهترین فیلم اروپایی)، «هتل بوداپست» به کارگردانی وس اندرسون و بازی رالف فاینس (برنده چهار جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم، بهترین طراحی صحنه، بهترین گریم و بهترین طراحی لباس در اسکار ۲۰۱۶)، «به ترتیب خروج از صحنه» (نامزده ده جایزه اروپایی)، «آواز غروب» (برنده جایزه بهترین جلوه‌های فیلم بفتا و نامزد دریافت ده جایزه دیگر)، «نهم آوریل» (نامزد دو جایزه در جشنواره روبرت)، «روز ملی»، «سیارک»، «آدمکش» (نامزد جایزه بفتا برای بهترین فیلم غیرانگلیسی)،«بوگوی»، «مریخی» (نامزد هفت جایزه اسکار، برنده جایزه گلدن‌گلوب برای بهترین جلوه‌های ویژه و نامزد دریافت ۱۱۶جایزه دیگر) و «مدیترانه »(نامزد دریافت جایزه منتقدان جشنواره کن).
همچنین برنامه‌های «نغمه‌ها»، سریال خارجی «دوران کهن»، مستند «چهارسوی علم»، مستند «ایران»، مستند «روزنه»، «طوطی‌نامه»، تله‌تئاتر، «طنزپیشگان» در این ایام روی آنتن این شبکه خواهد رفت.

شبکه پنج سیما
مسابقه «آقای آتش‌نشان» به تهیه‌کنندگی محمدحسین رضوی که رقابت مهیج داوطلبان استخدام در آتش‌نشانی را به تصویر می‌کشد در این ایام پخش می‌شود. در این برنامه با توجه به حادثه پلاسکو و توجه مردم و مسئولان به مجموعه ارزشمند آتش نشانی، تلاش شده است تا یاد و خاطره شهدای فداکار حادثه پلاسکو گرامی‌داشته شود.
جشن شبانه «همام کیش» که جشنی مردمی‌در تالار شهر جزیره کیش است، هر شب با یک مهمان که از چهره‌های ورزشی و هنری است، روی آنتن می‌رود.
تاک‌شوی «یک بار دیگر» با اجرای احمد نجفی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای ایام نوروز است.
برنامه عروسکی «شبکه پنجک» ویژه کودکان هر روز پخش می‌شود.
جشنواره ظهرگاهی «فیلم‌های سینمایی» هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از این شبکه پخش می‌شود. در این جشنواره مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی به نمایش درمی‌آید.
تاک‌شو «همین اول سالی» با اجرای علی مرادی از دیگر برنامه‌های این شبکه در ایام نوروز است.

شبکه قرآن و معارف سیما
گروه علوم قرآنی
مستند «حدیث بندگی» در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در گروه علوم قرآنی تولید شده است. این برنامه برشی از زندگی علمای شیعه است که تولید صحنه‌های بازسازی آن بیش از دو سال طول کشید و برای بازسازی تصویر از بین ۲۰۰ بازیگر و ۱۳ شخصیت که فیزیک چهره آنها نزدیک‌تر بودند، انتخاب انجام شد. بیش از نصف صحنه‌های این قسمت‌ها بازسازی شده است. لوکیشن‌ها متناسب با شخصیت‌ها مجدد بازسازی شدند. در دماوند. تهران قدیم، اردستان، کاشان، قم، اراک، مشهد و اصفهان تصویربرداری این برنامه انجام شده است.
برنامه «یاد خدا» با موضوع ولایت و با مشارکت مسجد مقدس جمکران در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از این شبکه پخش می‌شود.
گروه جلسات و مسابقات
مسابقه قرآنی «اسراء» که ویژه جوانان و نوجوانان است، به مدت ۵۷ دقیقه روانه آنتن می‌شود.
گروه کودک و نوجوان
برنامه ۱۳ قسمتی «راهیان نور» به مدت ۲۰ دقیقه به پوشش کاروان راهیان نور دانش‌آموزی از مناطق جنگی و تهیه گزارشات متنوع از دانش‌آموزان حاضر در این مناطق می‌پردازد.
گروه تلاوت و نغمات
سه بخش از تلاوت‌های برگزیده در برنامه «تلاوت شاهکار» هر روز به مدت ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.
گروه اطلاع رسانی قرآنی
برنامه زنده «به اضافه روز نو» که جنگ معارفی و قرآنی است به مدت ۷۰ دقیقه روی آنتن می‌رود.

شبکه افق
گروه برنامه‌های ترکیبی
با توجه به شروع فصل جدید اعزام‌ کاروان‌های راهیان نور همزمان با نوروز ۹۶، ویژه‌برنامه‌ای به همین منظور در شبکه افق تولید و روانه آنتن می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی نعمت‌الله مهدیانی شامل ارتباط زنده با مناطق جنگی و حال و هوای کاروان‌های زیارتی راهیان نور خواهد بود و در ۱۴ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از ۳۰ اسفند تا ۱۳ فروردین ۹۶، هر روز ساعت ۱۶ پخش می‌شود.
«یه کار خوب» عنوان مستند مسابقه‌ای ۱۳ قسمتی است که در ایام عید ۹۶ هر روز ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه افق خواهد رفت و تکرار آن هم در ساعت‌های ۶ و ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز بعد پخش می‌شود. در این مسابقه تلاش چند جوان برای ایجاد یک شغل و کسب درآمد اقتصادی به تصویر کشیده شده و محمد ساسان تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است.
گروه مستند
«رادیو تاکسی» عنوان مجموعه‌ای مستند ـ اجتماعی است که به بازخورد خبرهای مختلف در سطح اجتماع می‌پردازد. در هر قسمت خبری از رادیو در یک تاکسی پخش و بازخورد مسافران در مورد آن به تصویر کشیده می‌شود.
حسین مطلبی تهیه‌کنندگی این مستند را بر عهده دارد و قرار است طی ایام نوروز در ۱۳ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۵:۳۰ روی آنتن برود.
مجموعه مستند «دکوپاژ» هم از دوشنبه ۳۰ اسفند روی آنتن می‌رود، زمان پخش این برنامه ۱۳ قسمتی هر شب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه خواهد بود که تکرار آن هم ساعت ۹ صبح روز بعد است. در هر قسمت این مستند ۴۲ دقیقه‌ای یکی از کارگردان‌هایی که آثار انقلابی و دینی در خور توجهی را ساخته‌اند به صورت پرتره به مخاطب معرفی می‌شوند.
از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه افق می‌توان به «سیم آخر» اشاره کرد؛ مجموعه‌ای مستند با تهیه‌کنندگی احسان فولادی‌فر که در هر قسمت به یکی از مشاغل سخت در جامعه می‌پردازد.
این مجموعه در ۱۳ قسمت ۲۶ دقیقه‌ای ساعت ۱۸ هر روز پخش می‌شود و ساعت‌های یک و ۳۰ دقیقه بامداد و ۱۲ ظهر روز بعد هم برای پخش تکرار آن در نظر گرفته شده‌ است.
شبکه افق طرفداران فیلم‌های تک مستند را هم در ایام نوروز تنها نمی‌گذارد و طبق روال معمول، مجموعه‌ای از اینگونه مستندها برای پخش در نظر گرفته شده‌ است.
«یک سین از هفت سین» مستندی درباره سنت دیرینه پخت سمنوی نذری در خمینی شهر و توزیع آن در میان زائران سفرهای راهیان نور، دوشنبه ۳۰ اسفند ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود.
«اینجا چراغی روشن است» با موضوع اردوهای جهادی کاری از تورج کلانتری، بازار سبز (۲ قسمت) درباره سبزشویی یا پنهان کردن رویه آلاینده فعالیت‌های تولیدی در پشت پیام‌های تبلیغاتی سبز و گمراه کننده، «رمز و راز ملکه» با موضوع ارکان حکومت انگلیس و چگونگی شکل‌گیری مقام ملکه در این کشور، «شب نامه»، «دونده ناشناس»، «از بدو تولد»، «نبرد خاموش»، «پشت مرزهای جنوبی»، «رودخانه لیان»، «سلفی با ابومهدی»، «عصر آلومینیوم»، «نوعروسان خشخاش»، «چه کسی رویای آمریکایی را دزدید؟» و «یکی از میان جمع»، از دیگر مستندهایی است که در ایام نوروز در ساعت‌های ۱۹ و ۳۰ دقیقه و ۲۰ و ۳۰ دقیقه از شبکه افق پخش خواهد شد.

گروه تامین برنامه
نوروز ۹۶ مخاطبان شبکه افق می‌توانند بیننده سریالی جدید با عنوان «کیمیاگر» باشند؛ سریالی کره‌ای که در آن فساد و انهدام ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی به واسطه ورود به بازار رقابت پول و اقتصاد غرب به تصویر کشیده شده است.
این سریال از دوشنبه ۳۰ اسفندماه هر شب ساعت‌های ۱۸ و ۳۰ دقیقه و ۲۳ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز بعد خواهد بود.
میان برنامه «آجیلی‌ها» با هدف تشویق مردم به خرید کالای ایرانی، در ۱۳ قسمت ۳ دقیقه‌ای است که در فواصل برنامه‌های نوروزی شبکه پخش می‌شود.
سری جدید «مستند ایران» به تهیه‌کنندگی حسین طاهری با هدف نمایش زیبایی‌ها و جاذبه‌های ایران در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای در این ایام هر روز ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.
همچنین قرار است در ایام عید، هر روز یک فیلم سینمایی با موضوعات گوناگون حول محور استکبارستیزی و نقد چهره واقعی غرب، از شبکه افق پخش شود. زمان پخش فیلم‌های سینمایی شبکه افق، ساعت ۱۰ هر روز خواهد بود.

شبکه نسیم
جنگ شبانه «خندوانه» ویژه نوروز با اجرای رامبد جوان و با هدف ایجاد نشاط از یکشنبه تا پنجشنبه، ساعت ۲۳ با طراحی و تولید بخش‌های جدید و جذاب و رویکرد متناسب با عید و آداب و سنن نوروزی پخش خواهد شد.
برنامه «دورهمی» نیز با انجام یکسری تغییرات و با تاکید بر دیدارها و آداب و رسوم نوروز و با نگاه کلی به خانواده ایرانی در نوروز و دورهمی‌های نوروزی، پنجشنبه‌ها از ساعت ۲۱ و جمعه‌ها و شنبه‌ها، از ساعت ۲۳ از آنتن شبکه نسیم پخش می‌شود. اجرای این برنامه مانند سری‌های پیشین آن بر عهده مهران مدیری است.
برنامه تولیدی دیگر شبکه نسیم در ایام نوروز، «گپ کوک» است که مجله‌ای تلویزیونی در حوزه موسیقی با تکیه بر ظرفیت‌های موجود در عرصه موسیقی کشور شامل گپ و گفت‌وگو با خوانندگان مورد علاقه مردم و اجرا در همه گونه‌های موسیقایی شامل پاپ، سنتی و محلی با مجریگری باربد بابایی در ایام عید نوروز پخش هر شبی خواهد داشت.
همچنین فصل دوم مسابقه مهیج و میدانی «آب و آتش» با طراحی و اجرای بازی‌های جذاب و جدید با سه برنامه در طول هفته از دیگر برنامه‌های این شبکه خواهد بود.
برنامه جدید شبکه نسیم به نام مسابقه «کودک شو» که یک دورهمی‌خانوادگی با حضور کودکان و والدین آنان است و شامل بخش‌های غیررقابتی، طنز و سرگرمی‌ نیز می‌شود در ایام عید نوروز رونمایی شده و سه شب در طول هفته پخش می‌شود. اجرای این برنامه را پژمان بازغی، مجری و بازیگر سینما و تلویزیون بر عهده دارد.
برنامه «ویتامین خ» که برنامه‌ای ترکیبی است با بخش‌های جذاب نوروزی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.
همچنین، سری جدید سریال تامینی «دی دی» محصول کشور آلمان با دوبله جذاب و جدید با زمان ۲۵ دقیقه، از جمله سریال‌های شبکه نسیم در عید نوروز خواهد بود.
«سیگنال موجود است» از دیگر برنامه‌های شبکه نسیم است که در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۲ پخش می‌شود.
شبکه سلامت
در ایام نوروز این شبکه با این برنامه‌ها، ‌مهمان مخاطبان خود خواهد بود:
«همین امروز»،«همین امشب»، «ضربان»، «مادر، کودک، تندرستی»،«حال خوب»، مستند «لبخند پنهان فرشته‌ها»، مستند «بزرگراه زندگی»، «گوشه عافیت»، «آشپزی»، «محله بهداشت»، «ایرانگرد»، «به سلامت»، «اکسیر» مستند «بهاری»،«مشاعره سلامت»، «دهکده تندرستی»، «ورزش برای همه»، «گل بهار»، «خانه تندرستی»،«سالم بمانیم».

شبکه مستند
ساعت ۱۴ تا ۱۵ هر روز، مستندهای منتخب حیات وحش از جمله «زندگی پستانداران»، «امپراطوری جنگل»، «جغد سفید برفی»، «مرغان شهدخوار»، «ماهیان راه رونده تنگه لمبه»، «حیات وحش فرانسه»، «قصر طبیعت» و «باما و گوریل‌های گمشده» پخش می‌شوند که در طول سال محبوب تر بوده اند.
ساعت ۱۵ تا ۱۶ به پخش منتخب مستندهای تک قسمتی شبکه که سال ۹۵ روی آنتن رفته اند، اختصاص دارد. این آثار عمدتا پرتره شخصیت‌های تلویزیونی و مستندهای برتر شبکه هستند و از جمله آنها می‌توان به «عمو اوغلی»، «عاشقانه آروم»، «صندوقچه خاطرات»، «حریم سبز»، «آقا جلال و مستر رابرت»، «جویندگان»، «زاده مهر»، «رو به فردا»، «مرد لبخند»، «ماریا»، «عمو قناد»، «بار دیگر مردی که دوستش می‌داشتیم»، «راننده و روباه»، «سپیدار» و «انسان و طبیعت» اشاره کرد.
در باکس ساعت ۱۶ تا ۱۷ دو مجموعه مستند ۶ قسمتی «پرواز» با موضوع انواع ورزش‌ها، بازی‌های جذاب و هیجان انگیز و ماجراجویانه مانند رافتینگ، بانجی جامپینگ و پاراگلایدر، مجموعه ۵ قسمتی «سفرنامه زاگرس»، مستند ۴ قسمتی «سفر به سرزمین پدر بزرگ» و مستند «هبوط» روی آنتن می‌رود.
جدول پخش شبکه مستند در ساعت ۱۷ تا ۱۹ با عنوان «سینما مستند» به پخش فیلم‌های سینمایی مستند اختصاص دارد. در این باکس آثاری چون «آلفرد هیچکاک»، «مسابقه انقراض»، «مردم مرغی»، «جل الخالق»، «بازی عاج و تخت»، «من بولت هستم»، «شکر»، «زندگی انیمیشنی»، «ظهور زلاتان»، «سیزدهم»، «شکارچیان عقاب»، «در دل آتشفشان»، «دی پالما»، «آتش در دریا»، «مرثیه ای برای رویای آمریکایی» و «زنی به نام بلفاست» پخش خواهد شد.
در جدول پخش ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰ مجموعه چهار قسمتی «ماندنی‌ها» با معرفی کلکسیون‌های خاص و مجموعه ۱۳ قسمتی «کارون شریان تمدن» روی آنتن می‌رود.
برای ساعت ۲۰ تا ۲۱ شب‌های نوروزی از سه‌شنبه ۱ فروردین مجموعه جدید و پرطرفدار «سفر بزرگ» از شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه یکی از جذاب‌ترین و پربیننده‌ترین مستند‌های برتر دنیا با موضوع معرفی، آزمایش و مقایسه انواع مختلف خودروست.
در جدول پخش شبکه در ساعت ۲۱ تا ۲۱:۳۰ قسمت‌های جدید مجموعه «ایران» ساخته حمید مجتهدی روی آنتن خواهد رفت.
ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۳۰ به پخش مستندهای بلندی که تولید جدید شبکه یا تأمینی هستند، اختصاص دارد و تعدادی از مستندهای جذاب در این ایام برای اولین بار رونمایی می‌شوند.
از جمله این آثار می‌توان از «تب تن» به کارگردانی محسن غلامزاده، «یک روز آبی» ساخته سلیمان خادمی، «بی‌بازگشت» به کارگردانی مرجان ریاحی، مستند تحسین شده «آتلان» به کارگردانی معین کریم‌الدینی، «آقای هرتز» ساخته صادق داوری‌فر، «قزل شیر» به کارگردانی جمشید مجددی، «دامن شاهیجان» ساخته سلیمان خادمی، «کمی‌ آن سوتر» به کارگردانی شکرگذار ناوی، «تکاب سرزمین سیاحت» ساخته سیدرضا رضویان، «قبیله آل نفت» از حبیب علوانی، «جادوی سینما» ساخته محمدباقر سلمانی، «دوران افشاریه» به کارگردانی ابوالفضل توکلی، «تشریفات خصوصی» ساخته سجاد ایمانی، «امپراطوری سنجاب‌ها» از فرشاد افشین‌پور، «عروس بوکان» ساخته فتح‌الله امیری و «باغ‌های ایرانی» به کارگردانی‌هادی آفریده نام برد.
«ثمرقند» تولید جدید شبکه مستند هر شب ساعت ۲۲:۳۰ پخش می‌شود. این مجموعه مستند در ۱۶ قسمت به معرفی شیرینی‌های معروف شهرهای مختلف ایران و مراحل تهیه آنها می‌پردازد.
ساعت ۲۳ تا ۲۴ هر شب مربوط به پخش مستندهای حیات وحش جدید است که صحنه‌های بسیار دیدنی ، جذاب و کمتر دیده شده حیات وحش در قالب این آثار روی آنتن می‌رود. «مادینه‌های وحشی استرالیا»، «شیرهای سرگردان هند»، «دریاها و اقیانوس‌ها»، «داستانهای یک جنگل»، «نهنگ کوهان‌دار»، «دنیای حیوانات موذی»، «ریشه‌های رمز آلود پرندگان مهاجر»، «فک»، «روباه»، «غول‌های کوچک» و «میمون برفی» از جمله این آثار هستند.

شبکه آموزش
گروه آموزش‌های عمومی
برنامه «همیشه خونه» به تهیه‌کنندگی مجید صحاف در ایام نوروز با موضوعاتی همچون اصول و آموزش رفتارهای مناسب هنگام سفر برای حفظ محیط‌زیست، هفت سین، آداب و دانستنی‌های آن، شعرخوانی ویژه ایام نوروز، تغذیه سالم در ایام نوروز، نکات ایمنی منزل به هنگام سفر، معرفی نرم افزارهای مناسب سفر، پخش گزارش از اماکن تاریخی و تفریحی کشور، معرفی کتاب‌های مناسب برای مطالعه در ایام نوروز و … همراه مخاطبان شبکه آموزش است.
گروه مهارت‌های تخصصی
شبکه آموزش سیما در نوروز ۹۶ با مسابقه «قند پهلو» لحظات مفرحی برای مخاطبانش فراهم می‌کند.
نوروز امسال هشتمین فصل برنامه «قندپهلو» در ۱۶ قسمت با حضور شاعران و طنزپردازانی از سراسر کشور، تقدیم علاقه‌مندان شعر طنز می‌شود. تهیه‌کنندگی این برنامه را امیر قمیشی برعهده دارد، رضا رفیع آن را اجرا می‌کند و ناصر فیض و شهرام شکیبا به‌عنوان داور در برنامه حضور دارند.
برنامه «حریم مهرورزی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین علیاری و کارشناس ـ مجری دکتر مهدی لبیبی روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه ساعت ۲۴ با حضور کارشناسان صاحب‌نظر، مسائل عاطفی و ارتباط بین زوجین را بررسی می‌کند. محور اصلی برنامه استحکام روابط زوجین، عشق‌ورزی، توجه به پویایی روابط عاطفی و جنسی سالم میان همسران و… است.
تامین برنامه
مستند «انسان و دانش» که هر روز پخش می‌شود، از مستندهایی راجع به دانشمندان و انسان‌های مشهوری است که با کارهای خارق‌العاده و بی نظیر، زبانزد عام و خاص شدند.
برنامه شاد «نوروز عروسک‌ها» در ایام نوروز پخش می‌شود.
برنامه «مشاعره بهاری» با اجرای اسماعیل آذر، در ایام نوروز پخش می‌شود.
سریال خارجی «معلم مدرسه» نیز در این ایام پخش می‌شود.
مجموعه خاطره انگیز «قصه‌های مجید» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیومرث پوراحمد، به روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.
مستند قرآنی «نشانه‌ها» به تهیه‌کنندگی علیرضا سپهرین در ۱۰قسمت ۳۰ دقیقه‌ای با اجرای محمدرضا شریفی‌نیا و گویندگی جلیلوند هر روز از شبکه آموزش پخش می‌شود.
مستند «ایران و ایرانی» با نمایش تصاویر جذاب و بکر از سرزمین ایران و گردشگری در نقاط و شهرهای مختلف کشور، هر روز از شبکه آموزش پخش می‌شود.
برنامه «طرح، رنگ، نقاشی» به تهیه‌کنندگی حمید رضا علیزاده و اجرای مهیار مجیب و همچنین آموزش فرانک امیری که مدرس بین‌المللی دانشگاه و صاحب تالیفات بسیاری در حوزه تصویرسازی و نقاشی کودکان است، روی آنتن می‌رود.
برنامه «کاروانسرا» در ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی سیاوش صفاریانپور از دیگر ویژه‌برنامه‌های نوروزی شبکه آموزش است. این برنامه با الهام از مهم‌ترین سفرنامه‌هایی ساخته شده که در ایران نوشته شده اند یا چهره‌های مهم ایران درطول سفرهای‌شان نگاشته‌اند؛ سفرنامه‌هایی از ناصرخسرو گرفته تا مارکوپولو.
در این برنامه گفت‌وگو محور، شاهد یک مهمانی عیدانه‌ای هستیم که در آن گروهی با تخصص‌های متفاوت هر شب به یک سفر می‌روند.
از دیگر برنامه‌هایی که در ایام نوروز مهمان خانه‌های ایرانی است برنامه «عدالتخانه» خواهد بود.
برنامه «دکتر سلام» از دیگر ویژه‌برنامه‌های ایام نوروز است که با هدف آموزش و آگاهی نحوه رفتار و شناسایی و پیشگیری از بیماری‌ها به موضوعات متناسب با این ایام از جمله تغذیه در نوروز، طب سفر، آموزش کمک‌های اولیه در سفر، محیط‌زیست، سلامت اجتماعی و روانی در سفر، ورزش و حرکات اصلاحی در سفر، کنترل بیماری‌ها در سفر و سلامت سالمندان و کودکان در نوروز می‌پردازد.

شبکه تماشا
شبکه تماشا در نوروز ۹۶، سریال ژاپنی «از سرزمین شمالی» را در باکس پخش ساعت ۱۹، مجموعه تلویزیونی «پیک سحر» به کارگردانی خسرو ملکان و بازی جمشید مشایخی، اسماعیل داورفر، پروین سلیمانی و احمد قدکچیان محصول سال۱۳۶۹ را در باکس ساعت ۲۱، سریال بریتانیایی «خانه پوشالی» محصول سال ۱۹۹۰ با موضوع رقابت‌های سیاسی در انگلستان پس از دوران نخست وزیری مارگارت تاچر را در باکس ساعت ۲۲، مجموعه تلویزیونی «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی، محصول ۱۳۹۵ با بازی مهدی‌هاشمی، ستاره اسکندری، مهران احمدی و ‌هادی کاظمی ‌را در باکس پخش ساعت ۲۳ و ادامه پخش سریال «خانه کوچک» را در باکس ساعت ۲۴ پیش‌بینی کرده است.
همچنین یکی از سریال‌های در حال پخش در سایر شبکه‌های سیما برای پخش در ساعت ۲۰ در نظر گرفته خواهد شد و بازپخش این سریال‌ها نیز در جدول پخش روز بعد از پخش آنها پیش‌بینی شده است.

شبکه جام‌جم
شبکه جهانی جام‌جم در نوروز ۱۳۹۶ همزمان با شبکه‌های داخلی به پخش برنامه‌های شاد و مجموعه‌های جدید تلویزیونی و نوروزی می‌پردازد. مجموعه‌های «کلاه قرمزی»، «علی البدل»، «لیسانسه‌ها» و «خندوانه»، برنامه‌هایی هستند که هر روز از شبکه جهانی جام‌جم پخش می‌شود.
هر روز از اولین روز فروردین ۱۳۹۶ ؛ سری جدید «کلاه قرمزی» ساعت ۲۱ به وقت تهران، مجموعه تلویزیونی «علی‌البدل» ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران، سری جدید «خندوانه» ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و سریال «لیسانسه‌ها» ساعت ۱:۳۰ بامداد به وقت تهران از شبکه جهانی جام‌جم پخش می‌شود.

شبکه ورزش
«جشنواره فیلم‌های ورزشی» در ۱۵ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای هر روز پخش می‌شود. این جشنواره شامل فیلم‌های سینمایی متنوع با موضوع ورزش است که پس از تجربه موفق در نوروز گذشته و بنا به تقاضای بینندگان با هماهنگی شورای فیلم سیما برگزار می‌شود.
ویژه‌برنامه زنده «نوروز فوتبالی» در ۱۳برنامه ۱۲۰ دقیقه‌ای با حضور مربیان و بازیکنان لیگ برتر فوتبال، به انتخاب بهترین بازیکنان و مربیان لیگ برتر فوتبال کشورمان در سال ۹۵ به انتخاب بینندگان می‌پردازد.
مستندهای جذاب ورزشی با تنوع موضوعی در رشته‌های مختلف ورزشی تحت عنوان «مستند ورزشی» در ۱۵ قسمت ۹۰دقیقه‌ای هر روز پخش می‌شود.
دنیای مهیج و جذاب اتومبیل و سرعت در مجموعه «مستند ورزشی استارت» در ۱۵ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، روی آنتن می‌رود.
برنامه «فینالیست‌ها» در ۱۵ قسمت ۶۰ تا ۹۰دقیقه‌ای که مجموعه‌ای از مهم ترین فینال‌های مسابقات مختلف ورزشی جهان در رشته‌های مختلف (فوتبال، بسکتبال،‌هاکی روی یخ، بدمینتون و …) در سال ۹۵ است، هر روز پخش می‌شود.
«المپیکی‌ها» که مجموعه‌ای منتخب از مسابقات مهم ورزشکاران ایرانی در المپیک ریو است، هر روز روی آنتن می‌رود.
برنامه گفت‌وگو محور ۱۵ قسمتی «رو در رو با قهرمانان» در ۳۰ دقیقه‌، به گفت‌وگو با ورزشکاران ایرانی صاحب عنوان‌های بین‌المللی در رشته‌های مختلف ورزشی در سال ۹۵ می‌پردازد.
پخش زنده مسابقات فوتبال جهان که شامل لیگ‌های انگلیس، اسپانیا، آلمان و همچنین فوتبال‌های مهم بین‌المللی است در ایام نوروز پخش می‌شود.
پخش زنده مسابقات جذاب در رشته‌های مختلف مانند فرمول یک، موتور جی پی و جام جهانی اسکینیز در این ایام پخش می‌شود.

شبکه پویا (ویژه خردسالان)
فصل جدید برنامه «آفتابگردان»
فصل جدید برنامه «نقاشی نقاشی»
برنامه جدید «پیم و پم» به تهیه‌کنندگی سمیه عبدالله‌زاده در ۹۰ قسمت یک مجموعه عروسکی انیمیشنی است که با هدف آموزش غیرمستقیم ادای صحیح کلمات و رفتار مناسب با اعضای خانواده برای رده سنی خردسال تولید شده است.
برنامه تلویزیونی جدید «مهد پویا» با محوریت آموزش به خردسالان، از ۲۵ اسفند در شبکه پویا مهمان خانه‌های خردسالان ایرانی می‌شود.
این برنامه به تهیه‌کنندگی سارا روستاپور با توجه به نیازهای آموزشی مخاطب خردسال، تولید شده و تلاش شده است مولفه‌های مورد احتیاج یک مهدکودک تلویزیونی برای خردسالان بازآفرینی شود.
فصل جدید برنامه «مامان گلی»
مجموعه پویانمایی جدید ایرانی «بچه‌های ساختمان گل‌ها»
مجموعه پویانمایی جدید خارجی «کیت و کیت» در سال ۲۰۱۴ در روسیه تولید شده است. این انیمیشن دو بعدی در ۳۲ قسمت پنج دقیقه‌ای در قالب مجموعه برای رده سنی خردسال است.

شبکه نهال (ویژه کودکان ۶ تا ۱۲ سال)
برنامه جدید مسابقه تلفنی ۴۰ قسمتی «شیشمی‌ها» به تهیه‌کنندگی مهدی نیک‌روش، با هدف بازآموزی مفاهیم درسی به دانش‌آموزان دوره دوم دبستان در ایام نوروز پخش می‌شود.
برنامه جدید «مل‌ مل» به تهیه‌کنندگی محمود سلامیان، بر پایه موضوعاتی چون محیط زیست، زندگی سالم و آموزش مهارت‌های زندگی برای مخاطبان کودک ۶ تا ۱۲ است که در فضایی فانتزی در ۹۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای به‌صورت زنده در باکس عصرگاهی پخش خواهد شد.
مجموعه پویانمایی جدید خارجی «آبشار سرنوشت» محصول سال ۲۰۱۴ ژاپن یک انیمیشن دو بعدی در ۵۰ قسمت ۲۲ دقیقه‌ای در قالب سریال برای رده سنی کودک است.
مجموعه پویانمایی جدید خارجی «عناصر»
مجموعه پویانمایی جدید خارجی «کنام اژدها» محصول سال ۲۰۱۲ آمریکا یک انیمیشن سه بعدی است که در ۲۶ قسمت ۲۲ دقیقه‌ای در قالب سریال برای رده سنی کودک در ایام نوروز آماده شده است
برنامه جدید «پف فیلم»
جشنواره نوروزی فیلم‌های ایرانی کودک ( از ۲۴ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۴ فروردین ادامه دارد)
برنامه جدید «قصه‌گویی شبانه»
گفتنی است ساعات پخش روزانه نیز با دو ساعت افزایش، از ۸ تا ۲۴ خواهد بود.

اداره کل تامین برنامه خارجی
فیلم‌های آماده شده از طرف اداره کل تامین برنامه خارجی برای شبکه‌های سیما در کل ۱۲۰ فیلم شامل ۱۰۵ فیلم سینمایی و ۱۵ انیمیشن و سهم شبکه‌ها به این صورت است:
شبکه یک، دو، سه، چهار، پنج و کودک: ۱۵ باکس / شبکه نمایش: ۳۰ باکس
همچنین از دیگر فیلم‌های تدارک دیده شده توسط این اداره کل، تامین فیلم‌های سینمایی ویژه سه‌شنبه آخر سال است. فیلم‌های سینمایی جدید از روز یکشنبه ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین مجموعه ۱۵ باکس سینمایی برای هر شبکه در نظر گرفته شده است. باکس‌های مستند خارجی نیز به صورت مستقل از سوی شبکه‌های سیما و همچنین شبکه مستند سیما برنامه‌ریزی شده است.

 

این را هم ببینید

«جنگنامه نادر»

جنگنامه نادر به زبان هورامی منتشر شد

معرفی کتاب «جنگنامه نادر» به نویسندگی الماس‌خان کندوله‌ای و به زبان هورامی.