ساخت اتوبان روی آب

ساخت اتوبان روی آب

اتوبان روی آب

ما سازه های مهندسی شگفت انگیز را می پسندیم، درست مثل این اتوبان جدید در چین که کاملا بر روی آب ساخته شده است. این مسیر 4 کیلومتره بر روی یک پل مرتفع (elevated bridge) ساخته شده که از میان رودخانه میگذرد.
 
این سازه  خیره کننده  مهندسی سفر یک ساعته را به بیست دقیقه کاهش داده و منظره های بی نظیری را پیش چشمان مسافران قرار میدهد.
 
بزرگراه معبری است دوطرفه و دارای حفاظ میانی با تقاطع‌های نامحدود و تقاطع‌های همسطح محدود و همچنین کنترل دسترسی که عملکرد اصلی آن برقراری ارتباط سریع بین مناطق و
 
نواحی عمده شهری است. بر پایهٔ تعریف مرکز آمار ایران بزرگراه راهی است حداقل با چهار خط که مسیر رفت و برگشت آن به طور فیزیکی از یکدیگر مجزا و تقاطع‌های آن می‌تواند به صورت هم‌سطح باشد. بزرگراه راهی است که خطوط رفت و برگشت آن جدا از یکدیگر باشند و معمولاً در درون شهرها ساخته می‌شود و گاه اجباراً دارای تقاطع‌های هم‌سطح، میدان‌ها و چراغ راهنمایی نیز هستند. بزرگ‌راه‌ها، به منظور کاهش ترافیک طراحی می‌شوند. به مجموعهٔ بزرگراه‌های به‌هم‌پیوسته، «سامانه بزرگراهی» یا «شبکه بزرگراهی» می‌گویند.
 
تفاوت بزرگراه با آزادراه در این است که آزادراه هیچ‌گونه تقاطع هم‌سطحی ندارد و ورود و خروج از آن محدود می‌باشد و معمولاً در خارج از شهرها ساخته می‌شود. برخلاف بزرگراه، آزادراه‌ها عاری از تقاطع‌های هم‌سطح، محل گذر خط آهن و خطوط عابر پیاده به طور هم‌سطح هستند.
 
اگرچه بزرگراه‌های شهری در مقایسه با دیگر راه‌ها، طول نسبی بالایی ندارند (۵ تا ۱۰ درصد)، اما سهم به‌سزایی از رفت‌وآمد و سفرهای شهری را (۴۰ تا ۴۵ درصد) ویژهٔ خود کرده‌اند. بزرگ‌راه‌ها از آن رو اهمیت دارند که عموم رانندگان با توجه به ماهیت حرکتی سفرشان، از آن‌ها استفاده می‌کنند و تنها در نواحی مربوط به مقصدشان است که آن را ترک می‌کنند. به همین دلیل است که همواره مسیرهای بزرگراهی سهم ترافیک بیش‌تری را نسبت به دیگر مسیرها دارند.
 
کنترل و نظارت عملکرد بزگراه‌ها که امروزه به عنوان شاخه‌ای از کنترل ترافیک شبکهٔ معابر مطرح شده، از موارد بسیار مؤثری است که با بهره از تجهیزان پیشرفته در زمینه‌های مختلف، می‌تواند سهم قابل توجهی در افزایش کارایی بزرگراه‌ها داشته باشد روش‌های گوناگونی برای اصلاح کارایی و کاهش اثرات نارضایت‌بخش تراکم در بزرگراه‌های شهری وجود دارد که به پنج مورد تقسیم می‌شوند: کنترل شیبراهه‌های ورودی، کنترل شیبراهه‌های خروجی، کنترل خط اصلی بزرگراه، کنترل و اعمال حق تقدم، کنترل کریدورها و دالان‌های ترافیکی.
منبع : اینترنت

این را هم ببینید

معماری پایدار راهکار همزیستی با طبیعت

معماری پایدار راهکار همزیستی با طبیعت

در چند سال اخیر ما شاهد تغییرات جوی روی کره زمین هستیم، گرم شدن زمین تا قطع درختان و منقرض شدن گونه ای از جانوران روی کره زمین و گرم شدن کلانشهرها زندگی را برای انسان ها سخت تر کرده است، با این که ما از کنار همه اینها براحتی می‌گذریم اما هستند کسانی که در پی چاره‌ای برای حل این مشکلات و یا حداقل جلوگیری از بیشتر نشدنش هستند.