صفحه اول / فرهنگی و هنری / صنایع دستی / تولید صنایع دستی متناسب با نیاز مردم

تولید صنایع دستی متناسب با نیاز مردم

تولید صنایع دستی باید متناسب با نیاز مردم باشد

مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان گفت: تولید انواع صنایع دستی باید متناسب با نیاز کنونی مردم باشد تا کاربردی تر شود و بتواند جایگاه بهتری در جامعه پیدا کند.

 

صنایع_دستی

ایمان زکریایی کرمانی در سمینار 'هم اندیشی علمی، تکنولوژی، صنایع دستی و آینده' بعنوان یکی از سخنرانان دومین روز نشست شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان افزود: صنایع دستی می تواند جنبه های مختلف زندگی کنونی و نواقص دنیای مُدرن را تلطیف کند، بشرطی که در انواع کاربردی تر ساخته شود و بتواند در زندگی روزمره، بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس صنایع دستی اظهار کرد: استفاده از فناوری های نوین و گوناگون در تولید صنایع دستی در تمام ادوار تاریخ وجود داشته و خلق آثار هنری تا حد زیادی با نوع ابزار و فناوری آن دوره تاریخی، هماهنگ بوده و تناسب داشته است.

وی گفت: تقابل یا تعامل صنایع دستی با فناوری از مباحث اصلی این حوزه است، کمااینکه بسیاری بر این باورند که باید از فناوری در مراحل مختلف تولید و عرضه صنایع دستی استفاده کرد و برخی معتقدند ورود فناوری به صنایع دستی باعث تضعیف این صنعت می شود و ممکن است زیربنا و شاکله اصلی فرهنگی و هنری آن را دستخوش تغییرات جدی کند.

مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان افزود: فناوری های نوین بویژه در مرحله پساتولید صنایع دستی یعنی مرحله تکمیل، بسته بندی و عرضه و تجارت باید بیش از گذشته مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

این کارشناس صنایع دستی خاطرنشان کرد: فناوری های نوین مانند اینترنت می تواند نقش موثری در فروش و عرضه صنایع دستی ایفا کند.

زکریایی خاطرنشان کرد: جنبه های فرهنگی، هنری، ذوق هنرمند و کاربردی بودن از ویژگی های صنایع دستی به شمار می رود و باید به تمام این جنبه ها توجه کرد.

به گزارش ایرنا؛ هجدهمین مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی روز یکشنبه هفته جاری در مهمانسرای عباسی اصفهان آغاز شد.

در این همایش که تا ششم مهر ادامه دارد،حدود ۲۰۰ نفر از شخصیت های بین المللی از ۹۰ کشور حضور دارند.

همچنین رئیس جدید شورای جهانی صنایع دستی روز دوشنبه در نشست مجمع عمومی هجدهمین شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان انتخاب و معرفی شد.

بر این اساس، 'زی گرین لس' از انگلستان برای چهارسال بعنوان رئیس شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شد.

با انتخاب وی، شورای جهانی صنایع دستی برای مدت چهار سال از پکن به لندن انتقال می یابد.

همزمان با این نشست، نمایشگاه بین المللی صنایع دستی روز یکشنبه همزمان با اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در محل کاخ تاریخی چهلستون اصفهان گشایش یافت.

این نمایشگاه با مشارکت ۲۲ کشور جهان و نیز شهرهایی از ایران مشتمل بر ۱۶۶ غرفه برپا شده است.

غرفه های صنایع دستی اصفهان بعنوان'شهر جهانی صنایع دستی'، مشهد بعنوان

'شهر جهانی گوهر تراشی'، تبریز بعنوان 'شهر جهانی فرش' و شهر لاله جین همدان بعنوان 'شهر جهانی سُفال' از بارزترین غرفه های این نمایشگاه به شمار می رود.

همچنین در غرفه هایی برپاشده از سوی بنگلادش، استرالیا، چین، اندونزی، بوتان، هند، ترکمنستان، ژاپن، قرقیزستان، قزاقستان، لبنان، تاجیکستان، نپال، مالزی، فیلیپین، عمان، فلسطین، پاکستان، ازبکستان، تایلند و قاره آفریقا و آمریکای لاتین زیباترین آثار صنایع دستی این کشورها در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در این نمایشگاه همچنین شهرهای فعال در عرصه صنایع دستی همچون کاشان در رشته نساجی سنتی، مریوان در رشته گیوه دوزی، شیراز در گبه بافی، تهران در هنر شیشه گری سنتی، شهرضا در سفالگری، یزد در نساجی سنتی، میبُد در زیلوبافی، سیرجان در گلیم شیرکی و سیستان و بلوچستان در هنر سوزن دوزی حضور دارند.

این را هم ببینید

هنر سیاه چادر بافی از صنایع دستی زنان عشایر لرستان

دست ساخته‌هایی برگرفته از فرهنگ بومی و معنوی ایلام

دست ساخته‌هایی برگرفته از فرهنگ بومی و معنوی استان ایلام، آثاری هنری حاصل مهارت و ذوق و بینش صنعتگران هنرمند ایلامی است.