صفحه اول / مذهبی / نمایشگاه قرآن ۹۷

نمایشگاه قرآن ۹۷

نمایشگاه قرآن ۹۷
 بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با عنوان «قرآن؛ چلچراغ هدایت» با حضور ۲۰ مؤسسه بین‌المللی قرآنی از ۷ کشور جهان از ۲۹ اردیبهشت تا ۱۴ خردادماه ۹۷ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) پذیرای علاقمندان است.

زمان نمایشگاه : ۲۹ اردیبهشت تا ۱۴ خرداد ۹۷

ساعت بازدید نمایشگاه: ۱۷ تا ۲۴


 نمایشگاه قرآن ۹۷

۵۰ هزار متر مربع از فضای مصلای امام خمینی(ره)، برای نمایشگاه بین‌المللی قرآن در نظر گرفته شده است. که از مجموع آن، ۳۳ هزار متر مربع در فضای شبستان شمالی و ۷ هزار متر در نیم طبقه شبستان شمالی و ۱۰هزار متر در دو شبستان شرقی و غربی مصلی پیش‌بینی شده است. از این مجموع حدود ۳۰ هزار مترمربع به جنبه‌های علمی، محتوایی و فرهنگی و ۲۰ هزار مترمربع به ارائه محصولات مکتوب، دیجیتال و فرهنگی و هنری اختصاص دارد.

خطوط یک و ۳ مترو تهران تا ساعت ۲۴ سرویس دهی می‌کنند
فرنوش نوبخت، مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه گفت: از یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سرویس دهی خطوط یک و سه تا ساعت ۲۴ خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه ساعات کار مترو تهران در شرایط عادی تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه است تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده قرار شد تا یک ساعت و نیم به خدمات‌دهی این وسیله حمل و نقل عمومی (مترو) در ایام برپائی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اضافه شود تا بازدیدکنندگان بتوانند با خاطری آسوده از این وسیله ایمن؛ سریع و پاک برای دسترسی به نمایشگاه استفاده کنند.
 
 اعلان آمادگی و برنامه‌های بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن ۹۷
بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از یکشنبه ۳۰ اردیبهشت برابر با سوم ماه رمضان در مصلای امام خمینی (ره) آغاز و تا ۱۵ خرداد مصادف با بیستم ماه رمضان ادامه خواهد داشت.
همچنین مسئولان بخش‌های مختلف این نمایشگاه آمادگی و برنامه‌های بخش خود را برای اطلاع عموم اعلان کرده‌اند.

 
 دوخت رایگان و تعویض چادر کهنه با نو در نمایشگاه قرآن ۹۷
معاون کمیته حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن ۹۷ گفت: طرح ملی نذر حجاب در دو دسته تعویض چادر ‌مشکی و چادر نماز کهنه با نو در نمایشگاه قرآن اجرا می‌شود.
علی اصغر زیلائی معاون کمیته حجاب و عفاف، اظهار کرد: بخش عفاف و حجاب در ‌نمایشگاه قرآن از بخش‌های پرمخاطب و جذاب به شمار می‌رود و هر ساله شاهد استقبال بی‌نظیر مخاطبان از این بخش هستیم. ‌
وی افزود: نمایشگاه عفاف و حجاب در سال جاری به دو بخش تبلیغی و ترویجی و نیز عرضه محصولات در این حوزه تقسیم ‌شده است. ‌
زیلائی با بیان اینکه در بخش تبلیغی و ترویجی شاهد اجرای سومین سال طرح ملی عفاف و حجاب هستیم، خاطرنشان کرد: ‌طرح ملی نذر حجاب و عفاف در دو دسته تعویض چادر مشکی کهنه با نو و همچنین چادر نماز انجام می‌گیرد. ‌
 
 برگزاری افتتاحیه شعر عفاف و حجاب
وی ادامه داد: در نمایشگاه قرآن ۹۷
مراسم افتتاحیه شعر عفاف و حجاب که به «مستور» مشهور است نیز برگزار خواهد شد.
‌معاون کمیته حجاب و عفاف بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: در بخش تبلیغی و ترویجی شاهد ‌حضور مؤسسات فرهنگی با موضوع عفاف و حجاب خواهیم بود. ‌در نمایشگاه قرآن، کارگاه‌های تخصصی تلفیقی از نقاشی و خط با مضمون حجاب و عفاف برگزار می‌شود. ‌
 
 روزانه ۳۰۰ چادر به شرکت کنندگان تحویل داده می‌شود
زیلائی با بیان اینکه آئین رونمائی از محصولات و تازه‌های عفاف و حجاب انجام می‌گیرد گفت: کارگاه دوخت به صورت ‌رایگان فعالیت می‌کند که بر اساس پیش بینی‌ها روزانه ۳۰۰ چادر به شرکت کنندگان تحویل داده می‌شود و اولویت با کسانی ‌است که از نمایشگاه خرید می‌کنند. ‌ وی اظهار کرد: مادران در طول نمایشگاه نگران فرزندانشان نباشند و می‌توانند فرزندان خود را به مهدهای نمایشگاه بسپارند چرا ‌که در این مکان‌ها آموزه‌های حجاب و عفاف ارائه می‌شود.
وی افزود: غرفه‌ای به نام «من حجاب را دوست دارم» در راستای ترویج عفاف و حجاب با استفاده از فضای مجازی حضور ‌خواهد داشت. ‌
زیلائی با بیان اینکه عرضه و فروش محصولات بر اساس ذائقه و درخواست مخاطبان طراحی شده است، گفت: در نمایشگاه از ‌تولیدکنندگان چادرهای کاربردی مانند ایرانی، ملی، عربی، دانشجوئی و… و. دعوت شده تا آخرین محصولات خود را عرضه کنند. ‌
وی افزود: تولیدکنندگان مانتوهای اجتماعی ایرانی- اسلامی، کودک و نوجوان و همچنین تولیدکنندگان روسری- شال در نمایشگاه ‌حضور دارند.
‌زیلائی با اشاره به رویکرد این کمیته در استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در ترویج عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: خاستگاه جریان سازی پوشاک ایرانی- اسلامی بخصوص در ‌بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن است که تازه‌ترین دستاوردها در آن عرضه می‌شود. ‌
 
 برگزاری ۳۰ کارگاه آموزشی برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه قرآن ۹۷
مدیر کمیته کودک و نوجوان نمایشگاه قرآن ۹۷ از برگزاری ۳۰ کارگاه آموزشی و ۳۰ مسابقه حسی و حرکتی برای کودکان و نوجوانان خبر داد.
به گزارش شبستان، جلیل صادقی زاده مدیر کمیته کودک و نوجوان به ویژه برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان که برای نخستین بار در این نمایشگاه برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: ویژه برنامه‌های بخش کودک و نوجوان در چهار محور کارگاه‌های هنری، بازی و مسابقه، قصه گوئی و نرم افزار دیجیتال اجرا می‌شود.
مدیر کمیته کودک و نوجوان با اشاره به برگزاری ۳۰ کارگاه آموزشی برای کودکان و نوجوانان در این نمایشگاه افزود: دربخش هنری برای نخستین بار کارگاه‌هائی با عنوان جدول قرآنی، نقاشی دیواری بر روی بوم، معمای قرآنی، کتابسازی، خوشنویسی، ماسه‌های رنگی و کارگاه‌های چوب و معرق برگزار خواهد شد.
وی همچنین به برگزاری ۳۰ مسابقه برای این گروه سنی در نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: این مسابقات با محوریت انس کودکان و نوجوانان با قرآن کریم اجرا می‌شود که قالبا حسی و حرکتی هستند.
به گفته مدیر کمیته کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی قرآن، با اجرای این مسابقات، حس هیجان کودکان و نوجوانان در کنار آموزش مفاهیم و آموزه‌های قرآنی برانگیخته می‌شود.
صادقی زاده در خصوص غرفه بانک اطلاعات نمایشگاه گفت: در این بخش نرم افزار‌های قرآنی انیمیشن معرفی می‌شوند.
وی اظهار داشت برای شرکت کودکان و نوجوانان در برنامه‌های آموزشی، ۱۵ برنامه با حضور عمو مهربان اجرا می‌شود که قرار است از شبکه دوم صدا و سیما پخش شود.
 
مدیر بخش تبلیع و هنر نمایشگاه قرآن: با ابزار هنر، مفاهیم بلند قرآنی را ترویج می‌دهیم
مدیر بخش تبلیع و هنر نمایشگاه قرآن ۹۷ از ایجاد یک سالن سینما برای نمایش آثار مستند و فیلمهای کوتاه و انیمیشن در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: با ابزار هنر، مفاهیم بلند قرآنی را ترویج می‌دهیم.
اصغر امیرنیا مدیر بخش تبلیغ و هنر بیست و ششمین نمایشگاه قرآن، اهداف و برنامه‌های هنری و تبلیغاتی این دوره از نمایشگاه را تشریح و اظهار کرد: هدف نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم آشنائی مردم با آخرین دستاوردهای قرآن و عترت است.
وی با اشاره به اینکه ساختار نمایشگاه در این دوره به دو بخش محتوائی و اجرائی تقسیم شده است خاطر نشان کرد: بخش تبلیغ هنر شامل چهار کمیته محافل قرآنی، آثار فرهنگی؛ هنر و کارگاههای عملی؛ کودک و نوجوان؛ زنان و خانواده و کمیته محافل و مجالس است. همچنین مأموریتهای دیگری نیز درخصوص تهیه و توزیع قرآن و مصحف شریفه بر عهده این بخش گذاشته شده است.
مدیر بخش تبلیغ و هنر بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم، توجه ویژه به قشر کودک و نوجوان را امری مهم توصیف و اظهار کرد: این قشر، آینده سازان کشور هستند و سرمایه گذاری برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخورار است بنابراین در صورتیکه نمایشگاه قرآن بتواند خاطره خوشی را برای این گروه سنی فراهم کند نقش مهمی در آینده روشن آنها ایفاء کرده است.
امیرنیا آشنائی بیشتر کودکان و نوجوانان با قرآن و عترت را امری بسیار مهم توصیف و خاطرنشان کرد: آموزش و حفظ قرآن از دیگر فعالیتهائی است که در سنین کودکی میتواند آینده کودکان و نوجوانان را درخشان کند؛ از آنجاکه برنامههای متنوعی در کمیته کودک و نوجوان نمایشگاه امسال تدارک دیده شده است والدین میتوانند با مراکز آموزشی و اصول مناسب آموزش قرآن به کودکان آشنا شوند.
وی در ادامه به اهم برنامههای کمیته زنان و خانواده پرداخت و افزود: نقش موثری که زنان در مدیریت خانه دارند بر کسی پوشیده نیست و همچنین نقش تربیتی مادران در کشور اسلامی؛ ما می‌توانیم بگوئیم که بانوان ما علاوه بر فعالیتهای اجتماعی از نقشهای مهم خود در خانه غفلت نمیکنند و در نمایشگاه امسال بخشهای متنوعی را شامل مشاوره و نشستهای تخصصی که سبک زندگی ایرانی و اسلامی را ترویج می‌کند برگزار میکنیم.
مدیر بخش تبلیغ و هنر در تشریح فعالیت‌های کمیته محافل گفت: برگزاری محافل و مجالس، فرصتی برای حضور علاقمندان در نمایشگاه است. برنامههای متنوع با معرفی خانوادههای قرآنی و تلاوت قرآن کریم قبل و بعد از اذان رونق بخش فضای نمایشگاه خواهد بود.
امیرنیا از استفاده از ابزار هنر برای ترویج پیامهای دینی در نمایشگاه قرآن خبر داد و تصریح کرد: زیبائی شناختی، تأثیر بسیاری بر مخاطب دارد و مردم در برنامههای متنوع از جمله کارگاه‌های هنری با هنرهای متعدد از نزدیک آشنا میشوند و در جریان تبلور ایده و تولید آثار هنری قرار میگیرند.
وی ادامه داد: رشتههای مختلف هنری در نمایشگاه امسال فعال خواهند بود و سعی شده است از مشارکت و همراهی موزههای آستان قدس و نظایر آن بهرمند شویم و در کنار آثار تجسمی، آثار نمایشی به مردم عرضه شود.
مدیر بخش تبلیغ و هنر نمایشگاه قرآن خاطر نشان کرد: ظرفیتهای متنوعی چون آثار هنری هنرمندان فرصت مغتنمی است تا مخاطب بر اساس ذائقه خود از این سفره گسترده استفاده کنند همچنین یک سینمای کوچک برای نمایش فیلم‌های کوتاه، داستانی، مستند و انیمیشن برای بازدیدکنندگان در نمایشگاه تدارک دیده شده است.
امیرنیا در پایان یادآور شد: نمایشگاه قرآن هم برای مخاطبین و بازدیدکنندگانی که از نزدیک تولیدات و آثار خلق شده را به تماشا می‌نشینند فرصت مطلوبی است و هم برای صاحبان آثار که می‌توانند محصول خود را در این نمایشگاه و نمایشگاههای آتی عرضه کنند.
 
 حضور پررنگ هنرمندان تجسمی و صنایع دستی
مدیر کمیته آثار فرهنگی نمایشگاه قرآن از حضور گسترده هنرمندان تجسمی و صنایع دستی با آثار فاخر در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: حضور ‏هنرمندان ۶۰ رشته تجسمی و ۱۵۰ رشته صنایع دستی، از تکثر و گستردگی قابل توجه فعالیتهای هنری نمایشگاه قرآن ‏حکایت دارد.
فعلی تن مدیر کمیته آثار فرهنگی و هنری نمایشگاه قرآن ۹۷ با بیان اینکه هنر ‏وسیله‌ای است که می‌توان از آن برای ترویج مفاهیم بلند قرآنی استفاده کرد گفت: رشته‌های‌های هنری به صورت ‏تکنیکی متفاوت از یکدیگر بوده و قالبهای متنوعی را دارا هستند و بر این اساس تعداد و انواع آثار هنری که برای بیان ‏مفاهیم قابل بهرهبرداری است بسیار است.‏
مدیرکمیته آثار فرهنگی به هنرهای نمایشی نیز پرداخت و افزود: ظرفیت‌های بسیاری در هنرهای نمایشی برای انتقال ‏پیامهای قرآن و عترت در نمایشگاه قرآن کریم وجود دارد و در حوزه موسیقی نیز همچنین است؛ آوا و نغمات آئینی را با ‏دعوت و همکاری هنرمندان این رشته هنری برای اعتلای بیشتر نمایشگاه قرآن و تأمین نیاز مخاطبان نمایشگاه مورد بهره ‏قرار داده ایم.‏
علی تن تصریح کرد: سعی کردیم از بیشتر قالبهای هنری روز در نمایشگاه امسال استفاده کنیم چراکه جذابیت هنر بر ‏کسی پوشیده نیست.‏
وی با اشاره به اینکه هنر همچنین میتواند در مسیر تخریب بشر نیز قرار بگیرد افزود: هنری که در‌هالیوود ارائه می‌شود آثار ‏تخریبی بسیاری دارد؛ بنابراین ابزار هنر اگر در اختیار هنرمند متعهد قرار بگیرد تأثیرات خوب و اگر غیر از این باشد آثار ‏سوئی در پی خواهد داشت.‏
مدیر کمیته آثار فرهنگی نمایشگاه قرآن تأکید کرد: قرآن کریم و عترت و ائمه معصومین موضوع محوری بسیاری از آثار ‏هنری هستند و جذابیت هنرهای بصری در پیام رسانیهای مفهومی بسیار مفید و اثرگذار است.‏
علی تن با اشاره به اینکه تلاش کردیم آثار جدید هنری را در نمایشگاه به نمایش بگذاریم اظهار کرد: اگر یک اثر هنری به ‏صورتی مطلوب ارائه نشود تأثیر گذاری کمتری خواهد داشت به همین سبب فضای نمایشگاه را متناسب با عرضه هنرهای ‏تجسمی و دیگر آثار هنری آماده سازی کردیم.‏
وی افزود: رشته‌های متعددی چون پوستر، نقاشی، تصویرسازی، خوشنویسی، نقاشی- خط، تایپوگرافیک و حتی رشته ‏کاریکاتور که شاید به نظر برسد سنخیتی با قرآن ندارد در حالیکه یکی از رشته‌های اثرگذار است و دو سال گذشته مورد ‏استقبال مخاطبان بوده و از مباحث به روز است را در نمایشگاه عرضه کرده‌ایم.‏
تن در همین رابطه افزود: در سال گذشته داعش و آیات شیطانی را به عنوان مباحث روز در نمایشگاه با هنر کاریکاتور عرضه ‏کردیم که با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان همراه شد.‏
مدیر کمیته آثار فرهنگی همچنین در پایان اظهار کرد: در بخش صنایع دستی آثار چوبی، شیشه، سنگ، بافت و حرفه‌های ‏مختلف دیگری را مورد بهرهبرداری قرار داده ایم.‏


 پیش بینی ۲۰ نشست تخصصی در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن ۹۷
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، از پیش بینی برگزاری ۲۰ نشست تخصصی با موضوع قرآن و آموزه‌های دینی در بخش دانشگاهی بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن کریم خبر داد.
محمد مهدی بحرالعلوم، از پیش‌بینی برگزاری ۲۰ نشست تخصصی با موضوع قرآن و آموزه‌های دینی در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن ۹۷ خبر داد.
وی افزود: امسال وزارت بهداشت علاوه بر فعالیت در بخش قرآن و سلامت، مسئولیت بخش کمیته دانشگاهی دستگاه‌های مختلف دانشگاهی و مراکز آموزش عالی حاضر در نمایشگاه را برعهده دارد، برنامه‌های متنوعی برای مخاطبان و بازدیدکنندگان تدارک ببینیم.
وی با اشاره به اینکه امروز چیدمان و تحویل غرفه‌های دانشگاهی صورت می‌گیرد، یادآور شد: تا ساعت ۱۲ امروز دستگاه‌های دانشگاهی، غرفه‌های خود را جهت فعالیت تحویل می‌گیرند. البته برای استقرار دستگاه‌های دانشگاهی در غرفه‌ها، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و دستگاه‌های دانشگاهی بر اساس قرعه، در غرفه خود مستقر خواهند شد.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی، وزارت علوم، فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علوم ومعارف قرآنی، دانشگاه فرهنگیان، جامع علمی و کاربردی، جهاد دانشگاهی، بسیج دانشجویی، دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در قالب ۱۶ غرفه مختلف در نمایشگاه بیست و ششم قرآن کریم، به ارایه خدمات مختلف به بازدیدکنندگان می‌پردازند.
 
بحرالعلوم با بیان اینکه به اینکه بازدید عمومی از نمایشگاه قرآن کریم فردا – یکشنبه- به صورت رسمی آغاز می‌شود، اظهار کرد: آئین افتتاحیه نمایشگاه قرآن کریم، عصر امروز در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به دو رویکرد مهم مرکز قرآن وعترت وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن کریم، خاطرنشان کرد: خدمات‌رسانی و ارائه مشاوره‌های پزشکی و بهداشتی به بازدیدکنندگان و همچنین ارایه خدمات مشاوره‌ای در زمینه تست غربالگری، ویزیت رایگان، مشاوره در خصوص طب ایرانی از جمله رویکرد‌های اصلی ما در این دوره از نمایشگاه است که امسال به منظور تحقق این برنامه، مذاکراتی با اداره کل طب سنتی وزارت بهداشت در جهت هماهنگی‌ها برای حضور مشاوران متخصص در زمینه‌های مختلف انجام داده‌ایم.
بحرالعلوم بخش قرآن و سلامت را از دیگر رویکرد‌های اصلی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن کریم عنوان کرد و گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته وزارت بهداشت حتی به صورت گسترده‌تر تلاش دارد در قالب بخش قرآن و سلامت با ایجاد غرفه‌های مختلف، به بازدیدکنندگان خدمات مشاوره‌ای، پزشکی و قرآنی دهد. همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی زیر نظر مدرسین و اساتید برجسته در زمینه‌های علوم قرآنی از دیگر فعالیت‌های سال جاری وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن کریم است.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به حضور ۷ دانشگاه علوم پزشکی در قالب یک غرفه در بخش قرآن و سلامت نمایشگاه، اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتش، شهرکرد، شیراز، تهران، شهید بهشتی، مازندران و یزد در طول برگزاری این نمایشگاه به طور چرخشی با حضور در غرفه‌ای تحت عنوان دانشگاه‌های علوم پزشکی، به ارایه خدمات پژوهشی، تحقیقاتی در زمینه‌های علوم قرآنی می‌کنند و آخرین دستاورد‌های قرآنی و دینی خود را در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. همچنین این دانشگاه‌ها محصولات قرآنی دانشجویان و محققان خود را به نمایش در می‌آورند.
وی برگزاری محفل قرآنی جامعه پزشکی در یکی از روز‌های ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی(ره) را از دیگر برنامه‌های مرکز قرآن وعترت وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن کریم عنوان کرد و گفت: هنوز تاریخ دقیق برگزاری این محفل مشخص نشده است.
گفتنی است بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم از ۲۹ اردیبهشت تا ۱۴ خرداد ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

این را هم ببینید

عروسک

نمایشگاه عروسک در گذر زمان در برج آزادی

نمایشگاه «عروسک در گذر زمان» تا آخر شهریور از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸ در مجموعه برج آزادی میزبان علاقه مندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *