صفحه اول / فرهنگی و هنری / صنایع دستی / مالکیت فکری و معنوی در صنایع دستی

مالکیت فکری و معنوی در صنایع دستی

 مالکیت فکری و معنوی در صنایع دستی
نشست مالکیت فکری و معنوی در حوزه صنایع دستی و به منظور سیاست گذاری ، توسعه ساختارها و تبادل تجربیات و دانش در زمینه مالکیت فکری و معنوی برگزار شد.

 مالکیت فکری و معنوی در صنایع دستی


 به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی، این نشست با حضور پویا محمودیان مدیرکل دفتر صادرات و بازرگانی معاونت صنایع دستی ،   یانگ جو پارک مدیرکل مالکیت فکری و معنوی  کشور کره، جمعی از کارشناسان مالکیت فکری و معنوی  وزارت دادگستری  و کارشناسان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی  سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

پویا محمودیان، مدیرکل دفتر صادرات و بازرگانی معاونت صنایع دستی گفت: در این جلسه مشورتی با اشاره به  پیشینه فرهنگی و تمدنی عظیم و قدیمی دو کشور،   استفاده از تجربیات کشور کره در زمینه معرفی، حفظ و تولید و اشاعه هنرهای سنتی و صنایع دستی و دانش در زمینه مالکیت فکری و معنوی و در اختیار قراردادن این تجربیات به معاونت صنایع دستی کشور برای بهره گیری در این حوزه در  ایران  تاکید شد.

وی همچنین دراین نشست با بیان توضیحاتی درباره وضعیت صنایع دستی ایران افزود: صنایع دستی ایران جز سه کشور برتر دنیا است و ۳۹۵ رشته مشخص ثبت شده در کشور وجود دارد. سه شهر اصفهان،   لالجین و مشهد از شهرهای جهانی صنایع دستی کشورما هستند و ایران از کشورهای فعال در شورای جهانی صنایع دستی است.

برای ما مباحثی چون برندینگ، مارکتینگ و ثبت هنرهای سنتی ایران در تمام مراحل، از تولید محصول تا تکنیک ساخت و طرح و نقوش روی محصول مهم و حائز اهمیت است، زیرا بسیاری از رشته های هنرهای سنتی مانند نقوش و طرح های فرش ایرانمختص ایران است.

مدیر کل دفتر صادرات و بازرگانی معاونت صنایع دستی ادامه داد : ما در بحث توسعه صادرات صنایع دستی برنامه داریم، اما از آنجا که در ابتدای راه هستیم از تجربیات این گروه بسیار استقبال می کنیم و آماده هستیم تا در زمینه آموزش به کارشناسان این معاونت در جهت بالا بردن سطح دانش آنها همکاری های لازم با کشور کره با مشارکت وزرات دادگستری، انجام گیرد.

در ادامه نشست  جو پارک  رییس شرکت کیپو عنوان کرد: این شرکت از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده و در فاز اول سعی در جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و پیشنهادات ارائه شده کارشناسان ایرانی حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی دارد.  
وی تصریح کرد: در مراحل بعد نیز این همکاری با طرح استراتژیک لازم جهت همکاری های بیشتر و حضور کارشناسان ایرانی در کره برای ارائه گزارش های میان پروژه ای با همکاری وزرات دادگستری، ادامه خواهد داشت.

یانگ جو پارک گفت : برنامه های بومی سازی هنرهای سنتی و برند سازی و برنامه های منطقه ای و تشکیل شورای ملی برند سازی زیر نظر ریاست جمهوری کشور کره و با ریاست ایشان اداره می شود که از تجربیات و کارهای انجام شده کشور کره در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است، که علاوه بر حفظ و نگهداری هنرهای اصیل کره ای به اشاعه و توسعه فرهنگ و تمدن و هنرهای سنتی و قدیمی کره می پردازد و در این راستا بودجه ای مناسب و خوب نیز در نظر گرفته می شود.
محمودیان در انتها با  مثبت ارزیابی کردن این جلسه ، اظهار امیدواری کرد  :  شایسته است، در جلسات بعدی با  ذکر جزییات بیشتر  از تجربیات  این پروژه در کشور کره و در انتقال این تجربیات برای بومی سازی و اجرایی کردن این راهکارها با توجه به  شرایط و اصول هنرهای سنتی و صنایع دستی کشورمان در جهت سیاست گذاری و توسعه ساختار و دانش در زمینه ماکیت فکری به دستاوردهایی مثبت و عملی تری برسیم.

 معاونت  صنایع دستی تا کنون با همکاری  سفارت کره جنوبی  دو نمایشگاه صنایع دستی در تهران برگزار نموده و در آینده ای نزدیک هنرمندا ن صنایع دستی  میهمان شهر سئول در کشور کره جنوبی جهت برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، خواهند بود.
 

این را هم ببینید

هنر سیاه چادر بافی از صنایع دستی زنان عشایر لرستان

دست ساخته‌هایی برگرفته از فرهنگ بومی و معنوی ایلام

دست ساخته‌هایی برگرفته از فرهنگ بومی و معنوی استان ایلام، آثاری هنری حاصل مهارت و ذوق و بینش صنعتگران هنرمند ایلامی است.