صفحه اول / فرهنگی و هنری / زندگی نامه / زندگی نامه و آثار احمد عزیزی

زندگی نامه و آثار احمد عزیزی

زندگی نامه و آثار احمد عزیزی

احمد عزیزی از پیشگامان شعر آیینی پس از انقلاب که ۹ سال در بستر بیماری به سر می‌برد، ۱۶ اسفند ۹۵ دار فانی را وداع گفت اما آثاری که از وی برجا مانده است آثاری به یاد ماندنی است.

زندگی نامه و آثار احمد عزیزی

 احمد عزیزی در چهارم دی ماه ۱۳۳۷ در سر پل ذهاب کرمانشاه به دنیا آمد. وی در کودکی با عشایر سیاه چادرنشین حشر و نشر فراوان داشت و قبل از رفتن به دبستان، خواندن و نوشتن را بدون داشتن معلم و تنها از روی کنجکاوی و تأمل و دقت از نوشته های روی تابلوها و اسامی خیابانها و… به خوبی فرا گرفت.

وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دعوت شمس آل احمد به تهران آمد و موفق به دیدار شهید آیت الله مطهری شد؛ با آغاز جنگ به همراه خانواده به تهران آمد و سپس برای مدتی ساکن شهرستان نور شد سپس در تهران اقامت گزید و به همکاری با روزنامه جمهوری اسلامی پرداخت.

این شاعر در سال ۸۶ بعلت کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی در بخش آی سی یو بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه بستری شد.

و در نهایت روز گذشته  بعد از تحمل ۹ سال که در بستر بیماری به سر می‌برد در سن ۵۸ سالگی درگذشت.
 
آثار احمد عزیزی

ترجمه زخم
کتاب حاضر مجموعه ای از شطحیات احمد عزیزی می باشد. فهرست: سال آخر میلادی، زلزله اساطیری، کاج های ملکوت، فراق فلسفه، مزامیر باران، با شط مردم، کبک های کهن.

خواب میخک
«خواب میخک» عنوان گزیده اشعار احمد عزیزی است که شامل گزینه ای از زیباترین مثنوی های عزیزی است که در سه دهه گذشته با اقبال علاقه مندان شعر کلاسیک روبه رو شده بود و در کتاب های مختلفی چاپ شده بودند.
خواب میخک مجموعه ای از ۳۵ سروده عزیزی در قالب مثنوی است که گزیده ای از بهترین اشعار وی پس از انقلاب را در بر می گیرد. یکی از بارزترین ویژگی های شعر او، این است که با وجود گستره بسیار و پیچیدگی های محتوایی و شکلی، حتی عامه مردم را نیز به خود جلب می کند.
مادرم در خواب میخک با چراغ/ خرمی می چید از دامان …

خورشید از پشتخیزران
خورشید از پشت‏خیزران، مجموعه مراثی است که به واقعه کربلا اختصاص دارد.
در بخش آغازین کتاب با نام «سوره یحیا» ، شکوه‏های حسین بن علی(ع) از امتی ناسپاس با نثری زیبا به رشته تحریر درآمده:
به خدا سوگند هیچ‏کس از من به حق نزدیک‏تر نیست و اندرز دهندگان در این باره یاوه‏گویانند و من یحیای ثانی و تعمید دهنده انسانها در غسل اشک هستم و در روز جزا هر کس که برای من قطره‏ای اشک فرو ریخته باشد، برابر با خون شهیدی است و این را مادرم به من گفت که پرهیزگارترین زنان عالم بود… اشعاری با عنوان «زر سرخ‏» ، «سلطان …

رویای رویت
کتاب با چند نثر ادبی، نوشته «احمد عزیزی» آغاز می شود؛ سپس چند شعر ایشان – گاه با مضمون مذهبی – به طبع می رسد. «تار حیرت» نمونه ای از این اشعار است: ای ز مثال خال تو سنگ سیه نشانه ای/ نیست به غیر قبله ات شش جهت آستانه ای/ حج قبول عاشقان چیست جمال روی تو/ ورنه به نزد عارفان کعبه طواف خانه ای…

شطح فلسفی
در این اثر احمد عزیزی آرای فلسفی و عقاید عرفا را با بیانی شطح‎گونه آورده است‎. متن این کتاب در برخی قسمت‎ها بسیار ادبی‎، گاهی بسیار کنایه‎آمیز و گاهی جدی.

واژه نامه ابدی
در این اثر احمد عزیزی به شیوۀ تعریفات عبید زاکانی با نثر ویژۀ خود که به شطیحات نزدیک است به ارائه معانی ظریف شاعرانه و گاهی بسیار طنزآلود از کلمات می‎پردازد.

یک لیوان شطح داغ
احمد عزیزی را بی شک می توان پایه گذار شیوه ادبی شطح نویسی در تاریخ معاصر ایران دانست. گونه ای از نثر که بسیار از نثرادبی غنی تر است. چه از حیث محتوا و چه از حیث زبان. در این گونه عزیزی تمام جملاتش را با استعاره و توصیف و تشبیه آذین بسته و به سختی میتوان جمله ای ساده را در این ادبیات یافت. از دیگر ویژگی های این نثر دایره واژگانی وسیع و از آن مهم تر عبارت سازی نویسنده است. عزیزی به ترکیبات موجود بسنده نمی کند و دست به ترکیب سازی های شگفت می زند. یک لیوان شطح داغ، همه شطحیات احمد عزیزی است.

ترانه‌های ایلیایی
احمد عزیزی از شاعران معاصری است که اشعارش را با بیان دغدغه های زندگی در روزگار امروز همراه کرده است.
حوزه تداعی معانی در شعر او متاثر از فضل نمایی ها در حوزه اطلاعات عرفانی ادبی، فلسفی و مذهبی است تا حدی که هنگام آفرینش فضای معنوی و صور خیال در شعرش، علاوه بر آیات و احادیث و اصطلاحات عرفانی و اسلامی و فلسفی و ادبی، نام شاعران و دانشمندان ایرانی و غربی و کتاب هایشان، اسامی گل ها و فصل ها، نام خیابان ها و محله های تهران، حتی دستگاه های مکانیکی و قطعات ماشین، موثر بوده است. کتاب حاضر دربردارنده …

شرجی آواز
احمد عزیزی این اشعار را در قالب مثنوی سروده است. محتوای بیشتر این اشعار عارفانه است و در این اشعار از پیامبر اکرم (ص)، مدینه و مکه، حضرت علی و مناجات هایش با چاه، فتح خیبر، حضرت مسیح و حضرت مریم یاد می کند و اشعاری در مدح آن ها می گوید.
شاعر در بعضی از اشعار هم حسرت دوران جوانی و ایام از دست رفته گذشته را می خورد و در بعضی جاها هم یاد روستا می کند و به روستاییان و آب و هوای خوش و خرم غبطه می خورد. شاعر آغاز سخن و آغاز کتاب را با نام زیبای محمد(ص) آغاز می کند و با نام اصغر شش ماهه امام حسین و یاد شام غریبان …

طغیان ترانه، مثنوی های احمد عزیزی
دفتر سوم از مجموعه آثار احمد عزیزی به همه مثنوی های او اختصاص دارد. بسیاری از منتقدین معتقدند که آغاز شهرت عزیزی با مثنوی های بلند و عمیق و عرفانیاش بوده است. مضامین کتر شنیده شده با زبانی عجیب که در شطحیاتش سراغ داریم.

قوس غزل
مجموعه آثار احمد عزیزی شامل چهار جلد است، «قوس غزل» شامل غزلیات، «یک لیوان شطح داغ» شامل شطحیات، «ناودان الماس» شامل شعرهای نو و «طغیان ترانه» شامل مثنوی ها. این مجموعه شعر، مشتمل بر ۲۴۰ غزل است. این کتاب، دفتر دوم از مجموعه آثار وی می باشد که شامل همه غزل های وی است. تلفیق سبک هندی و نگاه لطیف این گونه با زبان معاصر از مهمترین ویژگی های غزل های احمد عزیزی است.

کفش های مکاشفه
کتاب کفش های مکاشفه مجموعه ای از ۸۶ مثنوی احمد عزیزی است که در یک مجلد سروده و گردآوری شده است. مثنوی کفش های مکاشفه یکی از پر مناقشه ترین آثار ادبی منتشر شده در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که نظرات بسیاری در پی داشته است. یکی از ویژگی های سروده های احمد عزیزی، در این کتاب، صمیمی بودن شاعر با مخاطب است. اولین چاپ این کتاب در سال ۱۳۶۷ روانه بازار شد و در چاپ جدید این کتاب، مجموعه تصاویری از این شاعر خوش ذوق کشورمان گنجانده شده است.

ملکوت تکلم
کتاب حاضر، مجموعه چهار مثنوی ملکوت تکلم، سرزمین سرمه، طغیان ترانه، گوشه بیداد و مجموعه غزلیات آثای احمد عزیزی است.

ناودان الماس
شاید کمتر کسی است که بداند احمد عزیزی شعر نو هم سروده است. ناودان الماس که درست چند ماه پیش از بیماری شاعر به چاپ رسید و دفتر چهارم از مجموعه آثار است همه اشعار نو و نیمایی و سپید عزیزی است
.

این را هم ببینید

نمایشگاه تخصصی هنر صنعت موسیقی آذر ۹۶

اولین نمایشگاه تخصصی هنر-صنعت موسیقی تهران در آذر ماه برگزار می شود.