صفحه اول / سبک زندگی / تغذیه و سلامت / مکمل غذایی کارلا

مکمل غذایی کارلا

مکمل غذایی کارلا

مکمل غذایی کارلا ،یک مکمل سالم است که یک یا دوبار درروز وبعد از هر وعده‌ی غذایی توصیه می‌شود تاوضعیت سلامت کلی ارتقاء و افزایش یابد.

مکمل غذایی کارلا

تاثیر این ماده در افزایش دادن سوخت وساز گلوکز تایید شده است وبسیاری از استفاده کننده‌ها موفقیت قابل ملاحظه‌ی آن در حفظ سطح مطمئن وبی‌خطر گلوکز را گزارش کرده‌اند
چای موموردیکا کارانتیا
این محصول ، محتوی مواد و اجزای فعال وموثر استخراج شده از میوه‌ی کارلا است که از خاصیت کاهش دهندگی گلوکز بیماران مبتلا به دیابت‌های غیر وابسته به انسولین برخوردار است .برای استفاده از چای ، یک قاشق چای کارلا را در آب گرم یا سرد حل  و۳-۴ بار در روز استفاده می‌کنند .
روغن موموردیکا کارانتیا
روغن تازه استخراج شده از دانه‌های موموردیکا کارانتیا، مورد استفاده‌ی پستانداران قرار گرفته وبه عنوان یک عامل ضد التهاب، ضد آرتروز وبهبود دهنده‌ی زخم به کار می‌رود.
کپسول‌های کارلا
هر کپسول معادل ۵/۴ گرم پودر میوه‌ی کارلاست ،که در یک کپسول ژلاتینی دارای سلولز ریز رشته گنجانده می‌شود وسه بار در روز هرمرتبه یک کپسول به همراه یک لیوان آب میل می‌شود .
محتویات این کپسول‌ها علاوه بر پودر میوه‌ی کارلا به‌ میزان ذکر شده شیر خشک، تخم مرغ ،ماده‌ی نگهدارنده‌ی رنگ‌ها، شیرین کننده‌های غیر طبیعی، گندم، گلوتن یا سویاست.
محلول تقویت ریشه‌ی مو
این محلول، بافرمول وترکیب گیاهی خود، متابولیسم سلولی را افزایش می‌دهد ودر نتیجه‌ی جریان یافتن مواد غذایی به ریشه، مو را تقویت می‌کند .
عصاره‌ی کارلا
برای میزان تاثیر عصاره‌ی کارلا برکاهش گلوکز خون ،روی موش‌های نرمال سالم و دیابتی بررسی شده است و این نتیجه به دست آمده که خوراندن عصاره‌ی کارلا به موش‌های سالم ، سطح گلوکز را بدون خطر استفاده از انسولین کاهش داد .
عصاره‌ی کارلا و رسوب عصاره‌ی کلروفرم آلکالین، واکنش‌های کاهش گلوکز موش‌های مبتلا به دیابت را در طول یک ساعت کاهش داد .مواد باقی مانده از شست وشوی عصاره‌ی اسیدی کلروفرم تاثیرات کندتری را ایجاد می‌نماید ونتایج نشان داده است که خوردن شیره‌ی کارلا، غلظت گلوکز مستقل از جذب روده‌ای را کاهش داده وپانکراس را تحت تاثیر قرار می‌دهد .
در طب گیاهی سنتی ،کارلا همچون سایر گیاهان دارویی که طعم تلخ دارند، تصور می‌شود که موجب تحریک دستگاه گوارش می‌شود واشتها را افزایش می‌دهد.
اقلام غذایی در عصر حاضر تنها به عنوان یک منبع تامین کننده‌ی  انرژی شیمیایی به حساب نمی‌آیند بلکه بیماری‌ها ،ارتباط نزدیکی باسبک زندگی انسان‌ها وخطرات ناشی از آن از جمله دیابت ،بیماری‌های قلبی ،تصلب شرائین، فشار خون، ورم مفاصل ،سرطان ،آلرژی‌ها وچگونگی ناهنجاری‌های مرتبط با آنها دارد.
اینکه دانسته‌های علمی‌انسان مشحون از اجزای مواد غذایی است که فوایدی برای سلامتی دارند، خود یک رنسانس علمی‌است.
این رنسانس جهانی نه فقط ناشی از عقاید باستانی چینی‌ها است که معتقدند: «دارو و غذا از یک جنس هستند»ودکترین بقراط که می‌گوید : «اجازه بده غذایت داروی تو باشد ودارو، غذایت » این طرز عقیده هنوز در نظام دارویی سنتی کشور‌های توسعه یافته نیز استمرار دارد .
موارد استفاده‌ی دارویی کارلا در نقاط مختلف دنیا                         
در کشور‌های مختلف دنیا از کارلا استفاده‌های مختلفی می‌شود که به طور خلاصه در جدول آمده است :
نام کشور    موارد استفاده دارویی
چین    برای سرطان پستان، دیابت، تب، بوی بد دهان، ضعف جنسی ،نارسایی کلیه
کوبا    کم خونی ،ورم روده‌ی بزرگ، تب، افزایش قند خون، انگل‌های داخلی، سنگ کلیه، مشکلات کبدی، تخلیه‌ی رحم ،مشکلات قاعدگی، نازایی زنان، کرم‌ها
هائیتی    کم خونی ،یبوست ،بیماری‌های پوستی، عفونت‌های چشمی‌،تب، بیماری‌های کبدی، ورم غشای مخاطی بینی، اشتها آور وحشره‌کش
هند    سقط جنین ،کنترل تولد، یبوست ،دیابت، اگزما ،لاغری، غذا، تب ،نقرس ،بواسیر، آب گریزی، افزایش قند خون، افزایش جریان شیر، انگل‌های داخلی، یرقان ،سنگ کلیه، جذام، کبد، مشکلات قاعدگی، ذات الریه، پسوریازیسم، روماتیسم، گال وبیماری‌های پوستی، تخلیه‌ی رحمی‌ومار گزیدگی
مالایا    دردهای رحم ،آسم ،سوختگی، تخلیه‌ی رحم، اسهال، سردرد، انگل‌های داخلی معده، کرم‌ها
پاناما    سرماخوردگی، تب، دیابت، آنفولانزا، مشکلات کیسه صفرا، افزایش فشار خون، خارش ،مشکلات قاعدگی، حشره‌کش
 
در طول سال‌های گذشته، دانشمندان بسیاری از کاربرد‌های متداول وسنتی کارلا به عنوان یک درمان طبیعی وحائز اهمیت در روش‌های درمان با داروهای گیاهی را تایید کرده‌اند .
در آفریقا از کپسول‌ها و تنتور، محلول الکلی یا هیدرو الکلی که از یک داروی حیوانی یا گیاهی یا از یک ماده‌ی شیمیایی تهیه می‌شود به وفور استفاده می‌کنند .
برگ وساقه‌ی کارلا به عنوان ملین برای کودکانی که تازه متولد شده‌اند استفاده می‌شود .
کارلا در ترکیب وفرمول داروهای دیابتی وعوارض قلب به کار می‌رود .در هندوستان از کارلا به عنوان درمان محلی و بومی‌ دیابت استفاده می‌شود.
 آشپزی کارلا
کارلا، به دلیل طعم تلخی که دارد معمولا همراه با سایر سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد .اول آن را قطعه قطعه کرده وبه آن نمک زده وقبل از مصرف نیز آب‌کشی می‌کنند تا نمک آن زدوده شود .
مصرف غذایی کارلا در کشور‌های مختلف
کارلا در کشور‌های مختلف با توجه به الگوی غذایی وفرهنگ آن‌ها به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این قسمت روش‌های معمول در بعضی از کشور‌ها یی که بیشترین مصرف را دارند می‌پردازیم .
مصرف کارلا در چین
در چین ، خاصیت تلخی کارلا بیشتر مورد نظر مصرف‌کنندگان آن می‌باشد .در  کارلا با حرارت زیاد همراه با تکان دادن ماهیتابه پخته می‌شود وهمراه با گوشت،همچنین به صورت سوپ وعمدتا چای میل می‌شود .
مصرف کارلا در هندوستان
کارلا یک سبزی معمولی در سبد غذایی مردم آسیای جنوبی وشرق هندوستان است .
در آشپزی سنتی این مناطق ،کارلا با سیب زمینی پخته می‌شود وبه منظور کاستن از طعم تلخ آن، همراه با ماست سرو می‌شود ویا در غذایی به نام سابجی به کار می‌رود.کارلا به صورت دلمه‌ای از مواد متناسب با ذائقه مردم پر وپخته می‌شود که به غذای سنتس پنجابی معروف است ودر تامین نادو به اصطلاح محلی پاگارکای یا پاوکای نامیده می‌شود .در هندوستان معمولا به کارلا معروف است واز آن غذایی به نام ثوران تهیه می‌شود که مخلوطی از قطعات رنده شده نارگیل، تیال ویا چادی است .
مصرف کارلا در ژاپن
کارلا در غذای سنتی اوکاوای در ژاپن به صورت نیم پز استفاده می‌شود .
مصرف کارلا در اندونزی
در اندونزی، به عنوان یک غذای سرخ کردنی باشیر نارگیل تهیه می‌شود ویا بخارپز می‌شود .
مصرف کارلا در ویتنام
در ویتنام پیله‌های ابریشم خشک شده را از مواد غذایی پر می‌کنند وبه همراه قطعات کارلای نارس ومیگو خورده می‌شود .در جنوب ویتنام کارلارا با گوشت پر نموده واز آن سوپی تهیه می‌شود که در تابستان‌ها استفاده می‌کنند.
مصرف کارلا در فیلیپین
غذای دیگری در فیلیپین تهیه می‌شود که آمپالایا نامیده می‌شود ،آمپالایا را با گوشت سرخ می‌کنند وسس صدف دریایی یا تخم مرغ وگوجه فرنگی به آن اضافه می‌شود .غذای معروف دیگری به نام پیناکبت در منطقه‌ی ایلوکوس فیلیپین با کارلا تهیه می‌شود.
مصرف کارلا در پاکستان
در پاکستان کارلا معمولا در ایام تابستان قابل دسترس است وآن را با پیاز سرخ می‌کنند ومی‌خورند.
 
مصرف کارلا در مالزی
روش مالزیایی به این صورت است که کارلارا با سمبال ،پیاز وفلفل قرمز می‌پزند. روش دیگر این که ابتدا پوست کارلا را گرفته وقطعه قطعه می‌کنند، سپس روی آن نمک پاشیده وبرای چند ساعت زیر نور آفتاب قرار می‌دهند تاتلخی آن کاهش یابد آنگاه آن راآبکش می‌نمایند تا نمک آن گرفته شود وسپس با پیاز سرخ شده و نمک و فلفل و زردچوبه و پودر گشنیز و زیره سبز می‌پزند و کمی‌آب به آن اضافه می‌کنند و نیم تا یک ساعت بعد غذا برای سرو آماده است .

 منبع : نیک و نو
اسما ستایش؛کارشناس بیولوژی
دکتر امیر عباس مینایی‌فر؛دکترای گیاهان دارویی

 

این را هم ببینید

زمان مناسب نوشیدن چای

در طب سنتی مانند طب جدید تعادل در مصرف مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. مانند خیلی از مواد غذایی، اگر چای سیاه را به درستی مصرف نکنیم مشکلات فراوانی را برای بخش‌های مختلف بدن به وجود خواهد آورد.