صفحه اول / فرهنگی و هنری / گردشگری و تاریخی / جشنواره انجیر هورامان

جشنواره انجیر هورامان

 جشنواره انجیر هورامان برگزار شد

  نخستین جشنواره شهرستانی انجیر هورامان با حضور مسئولان استانی، شهرستانی، تولیدکنندگان و باغداران نمونه شهرستان سروآباد برگزار شد.

 جشنواره انجیر هورامان برگزار شد

 برپایی نمایشگاه با موضوع انجیر و صنایع دستی هورامان، اجرای برنامه های شاد فرهنگی، ارائه گزارشی از مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سروآباد، بیان مشکلات مهم منطقه هورامان از سوی رئیس شورای بخش هورامان، پخش تیزری با موضوع معرفی محصولات باغی منطقه هورامان به ویژه انجیر و تجلیل و تقدیر از باغداران نمونه و تولید کنندگان انجیر در شهرستان سروآباد از مهمترین برنامه های این جشنواره بود.

برگزاری جشنواره انگور سیاه، گردو و انار در شهرستان سروآباد
فرماندار شهرستان سروآباد در ابتدای این مراسم اظهار کرد: باتوجه به اینکه یکی از ظرفیت های مهم این شهرستان در بحث باغداری است، در جلسه شورای اداری مصوب شد که جشنواره انجیر به عنوان یکی از محصولات ارگانیک این شهرستان برگزار شود.
علی مفاخری با بیان اینکه جشنواره انجیر سال آینده نیز برگزار می شود، ادامه داد: در تلاش هستیم در سال های آینده جشنواره انگور سیاه، جشنواره گردو و جشنواره انار را به عنوان چهار محصول استراتژیک در این شهرستان برگزار کنیم.
وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه مردم منطقه هورامان مردمانی سخت کوش و تلاشگر هستند که به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی را تعریف عملیاتی کرده اند، تلاش بر این شد که با برگزاری جشنواره ها، همایش ها و برنامه های متنوع ظرفیت های شهرستان در بخش باغداری را برند سازی کرده و در سطح استان و کشور بیشتر معرفی و شناسایی کنیم.
وی با اشاره به تولید ۲۵۰ تن انجیر مرغوب و ارگانیک در سال در شهرستان سروآباد گفت: اگر بتوانیم در بحث توسعه باغات که از سیاست های دولت است، سطح باغات را افزایش دهیم باعث ایجاد تولید و اشتغال و همچنین مهاجرت معکوس در روستاهای شهرستان خواهد شد.
به گفته وی، در روستای دهکانان بخش مرکزی شهرستان سروآباد ۶۰۰ هکتار توسعه باغات دیم در دست اجرا است که با اجرای این مهم تولید و اشتغال در شهرستان افزایش خواهد یافت.
فرماندار شهرستان سروآباد افزود: در کنار توسعه باغات در این شهرستان باید صنایع تبدیلی نیز ایجاد شود تا محصولات باغداران و کشاورزان با قیمت های خوب به فروش برسد و ارزش افزوده بیشتری نصیب آنها شود.
وی گفت: یکی از ظرفیت های مهم شهرستان سروآباد در بحث شیلات است که برای امسال فاز دوم مجتمع پرورش ماهی روستای دیوزناو با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریالی اجرا خواهد شد که سه برابر فاز اول این مجتمع است.
مفاخری ادامه داد: با تکمیل و افتتاح فاز دوم پرورش ماهیان سردآبی در روستای دیوزناو بخش مرکزی شهرستان سروآباد تولید و اشتغال در این منطقه افزایش خواهد یافت و مهاجرت معکوس را در پی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: امسال نیز کارخانه تولید قارچ و کمپوست روستای قلعه جی بخش مرکزی شهرستان سروآباد افتتاح خواهد شد که با افتتاح این کارخانه برای ۹۰ نفر به صورت مستقیم و برای بیش از ۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

** مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این آئین با اشاره به جایگاه و اهمیت انجیر در قرآن کریم گفت: خداوند متعال در یکی از سوره های قرآن کریم به انجیر سوگند می خورد که بیانگر عظمت و خاصیت های این میوه بهشتی است.
حجت الاسلام علی دوستی نژاد افزود: انجیر درمان بسیاری از امراض است که در چهار فصل سال به صورت تازه و خشکبار مورد استفاده قرار می گیرد و میوه ای بسیار انرژی زا و دارای ویتامین های سرشاری است.
وی ادامه داد: یکی از خصوصیات بسیار خوب مردم استان کردستان به ویژه منطقه هورامان استفاده از کمترین خاک و کمترین منابع آبی است که با تلاش و زحمت شبانه روزی خود توانسته اند باعث افزایش تولید و اشتغال شوند.

** مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد نیز در ادامه با بیان اینکه ۲۵ هکتار از باغات شهرستان سروآباد باغات انجیر است، گفت: در هر هکتار به طور متوسط ۱۰ تن انجیر برداشت می شود که سالانه شاهد تولید ۲۵۰ تن انجیر ارگانیک در باغات شهرستان هستیم.
مجید قاسمی نژاد افزود: مهمترین ارقام انجیر در شهرستان سروآباد انجیر سبز از گروه انجیرهای ازمیری یا استهبان که به صورت دیم کشت و به صورت خشکباری مصرف می شود و انجیر سیاه (سان پدرو) که به صورت آبی قابل کشت است.
وی با اشاره به زیر آب رفتن بسیاری از باغات منطقه هورامان در اثر احداث سد داریان گفت: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و شرایط اقلیمی مناسب در منطقه هورامان ۵۰۰ هکتار از نقاط مستعد این منطقه جهت توسعه باغات انجیر شناسایی شده که در صورت رفع موانع قانونی و تخصیص اعتبارات لازم شاهد افزایش تولید انجیر در شهرستان سروآباد خواهیم بود.
وی به طرح توریست در کشاورزی و کشاورزی در توریست اشاره کرد و گفت: در روستاهای دمیو و درکی که از روستاهای گردشگری بخش مرکزی شهرستان سروآباد هستند، این طرح در دست اجرا است که با اجرای آن شاهد اشتغال برای بیش از هزار نفر خواهیم بود.
به گفته وی در این ۲ روستا در کنار بحث گردشگری با تقویت بخش کشاورزی و توسعه باغات می توانیم شاهد افزایش تولید و اشتغال در این منطقه باشیم.
در این جشنواره که شامگاه چهارشنبه در محل سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر سروآباد برگزار شد، معاون استاندار کردستان، مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری کردستان، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان، رئیس دانشگاه پیام نور کردستان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، معاون مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی کردستان، فرماندار سروآباد، بخشداران مرکزی و هورامان و تولیدکنندگان و باغداران نمونه شهرستان سروآباد حضور داشتند.


شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

منبع:ایرنا

این را هم ببینید

آدرس دقیق دفاتر اسناد رسمی تهران

آدرس دقیق دفاتر اسناد رسمی تهران

آدرس و شماره تماس دفاتر اسناد رسمی تهران را در ادامه مطلب ملاحظه فرمائید.