صفحه اول / اقتصاد و تجارت / نمایشگاه و سمینار / اخبارنمایشگاه مطبوعات ۹۵ / حد انتظارات از نمایشگاه مطبوعات

اخبارنمایشگاه مطبوعات ۹۵ / حد انتظارات از نمایشگاه مطبوعات

اخبارنمایشگاه مطبوعات ۹۵ / حد انتظارات از نمایشگاه مطبوعات
با شروع نمایشگاه مطبوعات بهتر است این نکته را به یاد داشته باشیم که ما باید حد انتظار از هر پدیده‌ای را در میزان و مقدوراتی که می‌تواند و توانایی اجرای آن را دارد، تعریف کنیم.

 

اخبارنمایشگاه مطبوعات 95 / حد انتظارات از نمایشگاه مطبوعات


با شروع نمایشگاه مطبوعات بهتر است این نکته را به یاد داشته باشیم که ما باید حد انتظار از هر پدیده‌ای را در میزان و مقدوراتی که می‌تواند و توانایی اجرای آن را دارد، تعریف کنیم.
 
برگزاری یک نمایشگاه تکراری مطبوعات که هر ساله برگزار می‌شود و نوآوری چندانی هم نداشته و نمی‌تواند داشته باشد، نباید انتظار داشته باشیم که منجر به توسعه مطبوعات یا توسعه آزادی‌ها شود یا باعث توسعه روندی باشد که به آزادی بیان بینجامد. نباید انتظار داشته باشیم که برگزاری یک نمایشگاه منجر به ایجاد شفافیت دایمی در مطبوعات شود. حد انتظار ما از نمایشگاه مطبوعات باید معرفی مطبوعات به یکدیگر، معرفی مطبوعات به مردم و مخاطبان و همچنین ایجاد زمینه نوآوری‌هایی در حوزه مطبوعات باشد.
 
در حال حاضر مطبوعات مکتوب ما متاسفانه رو به زوال است. باوری وجود دارد که به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، مطبوعات با اقبال سابق روبه‌رو نیستند و مسیری رو به رکود را دنبال می‌کنند، این یک واقعیت است. در نتیجه باید انتظار ما هم از مطبوعات با این شرایط انتظار واقعی باشد. اما اگر بخواهیم وظایفی را در شرایط فعلی برای مطبوعات دنبال کنیم، به چند وظیفه اصلی می‌رسیم. از جمله اطلاع‌رسانی، تفریح و سرگرمی، هدایت و رهبری بخشی از این وظایف در حال حاضر به دوش شبکه‌های اجتماعی گذاشته شده است و مردم اگر به دنبال کسب اخبار و اطلاعاتی باشند با سرعت بیشتری از طریق فضای مجازی اخبار و اطلاعات مورد نظرشان را کسب می‌کنند.
 
در حوزه تفریح و سرگرمی هم فضای شبکه‌های اجتماعی امکانات بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. آنچه برای مطبوعات باقی می‌ماند و مطبوعات باید روی آن مانور بدهند، رفتن به عمق موضوعات در فضاهای مختلف و تهیه گزارش‌های تحلیلی و تحقیقی و دیده‌بانی محیط اجتماعی است. به دلیل شناسنامه‌دار بودن مطبوعات، از آنها توقع می‌رود که اخبار جعلی و شایعه‌آمیز و توام با اشتباه را کمتر درج کنند، این انتظار از مطبوعات می‌رود که به این حوزه فعالیت خودشان بیشتر توجه کنند و حوزه دید‌بانی و گزارش‌های خبری و تحلیلی را که آخرین باقیمانده از وظایف روزنامه‌نگاری برای مطبوعات است را دنبال کنند.
 
نمایشگاه مطبوعات، فرصتی برای آشنا شدن مردم با رسانه‌های تخصصی و رسانه‌هایی است که قبلا با آنها آشنایی نداشتند. و همچنین فرصتی برای مطبوعات محلی که بتوانند خود را معرفی کنند و فرصتی است برای تمام حوزه‌های رسانه‌ای که با آخرین دستاوردهای روز آشنا شوند. حد و اندازه انتظارات خود را به سمت و سوی شعار گونه‌ای که می‌گوید مطبوعات شفاف داشته باشیم، نمی‌توانیم سوق دهیم، ضمن اینکه این شعارها خوب است و می‌تواند کمک کند به توقعاتی که مردم از رسانه‌ها دارند، اما با یک نمایشگاه شفافیت شکل نمی‌گیرد و صداقت هم پایدار نمی‌شود.


روزنامه اعتماد / محمد سلطانی‌فر

این را هم ببینید

عروسک

نمایشگاه عروسک در گذر زمان در برج آزادی

نمایشگاه «عروسک در گذر زمان» تا آخر شهریور از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸ در مجموعه برج آزادی میزبان علاقه مندان است.