صفحه اول / علمی و پزشکی / طب سنتی / آلرژی بهاره را چگونه درمان کنیم؟

آلرژی بهاره را چگونه درمان کنیم؟

آلرژی بهاره را چگونه درمان کنیم؟

در فصل بهار با یک تغییرات آب و هوایی جدی مواجه هستیم که در رویارویی با آن باید یکسری اصول و قوانینی را رعایت کنیم تا ازآسیب‌های ناشی از تغییرات فصلی مثل گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان و نیز تغییرات دمایی و عوارض ناشی از آن دور بمانیم.

آلرژی فصلی مهم‌تری عارضه‌ایست که در این فصل گریبان‌گیر افراد مستعد این موضوع می‌شود. انجام پیشنهادات زیر صدمات ناشی از فصل بهار را به حداقل می‌رساند.

آلرژی بهاره را چگونه درمان کنیم؟


فعالیت بدنى و ورزش

 

فعالیت بدنى باید در حد متوسط باشد تا به دفع مواد زائد کمک کند. اگر ورزش و فعالیت سنگین انجام دهیم، گرماى زیادى در بدن تولید مى‌شود که موجب حرکت بیشتر اخلاط در بدن می‌شود. به علاوه فعالیت بدنى کم نیز فایده‌اى براى بدن ندارد.
بهترین زمان ورزش کردن در بهار، یکی دو ساعت بعد از طلوع آفتاب است تا از سویی سرمای صبحگاهی تعدیل شده باشد و از سویی، گرمای میانه‌ی روز غلبه نکرده باشد.

لباس‌های مناسب فصل بهار
براساس متون طب سنتی ایران، در فصل بهار،  پوشیدن لباس‌هایی با جنس کتان بهترین نوع پوشش است. چرا که ‌این نوع پارچه به لحاظ مزاج و طبع، سازگاری زیادی با فصل بهار دارد. البته کرباس نرم نیز توصیه شده‌است.

تدابیر  استحمام در فصل بهار
در بهار باید از استحمام طولانی یا خیلی گرم و سونا اجتناب کنیم.

اعراض نفسانی
پرهیز از جنبش زیاد روانی(خشم و عصبانیت زیاد، فعالیت جنسی بیش از حد، شادی و هیجانات افراطی و …)؛ زیرا به مزاج هوا کمک می‌کند و عوارض آن را افزایش می‌دهد. در صورتی که به مسافرت می‌روید؛ شهرهایی با آب و هوای معتدل را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنید. رفع یبوست از راه‌های کمک به دفع مواد زائد بدن است که می‌توان با تدابیر ساده به درمان آن همت کرد. باید به‌این نکته‌ی مهم توجه داشت که  تدابیر توصیه شده حالتی نسبی دارند و نه مطلق و در هر فرد، بر اساس وضعیت جسمی ‌و مزاجی او تصمیم گیری می‌شود و قرار نیست همه‌ی ‌افراد، در بهار شروع به مصرف غذاهای یکسان با طبع خنک کنند. مثلا غذای یک فرد بلغمی‌در بهار، اگرچه نسبت به غذای زمستان او خنک‌تر و لطیف‌تر است، اما نسبت به غذای بهاری یک فرد دموی، گرم‌تر است.

تدابیر بهاری و کودکان
از آنجا که بدن کودکان در مقایسه با بزرگسالان سیستم ایمنی و مزاج ضعیف‌تری دارد، بنابراین پاکسازی بهاره در آن‌ها ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. چرا که رعایت این پاکسازی و حفظ نکات و تدابیر طب سنتی ویژه فصل بهار به ‌آنها کمک می‌کند در مجاورت افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی مثل آبله مرغان، اوریون، سرخک و سرخجه یا بیمار نشوند یا اگر بیمار شدند، یک بیماری آرام و کم دردسر را پشت سر بگذارند. علاوه بر این، متخصصان و درمانگران طب سنتی به والدین توصیه می‌کنند در این فصل به کودکان‌شان غذاهای پرادویه ندهند و تا ممکن است از مصرف ترشی و غذاهای محرک و خوراکی‌هایی که طبع آن‌ها سرد است، دور نگه‌دارند.

پیشگیری از آلرژی‌ها در فصل بهار
افرادی که عموما با آغاز فصل بهار دچار حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی می‌شوند با رعایت نکات و تدابیری که در متون طب سنتی ایران به‌ آن اشاره شده، می‌توانند از ابتلا به‌این بیماری‌ها در این فصل پیشگیری کنند. این افراد با نزدیک شدن بهار می‌توانند به رعایت یک رژیم غذایی ساده به‌مدت ۳ روز از ابتلا به‌ آلرژی‌ها و حساسیت‌های فصل بهار پیشگیری کنند. این افراد باید به‌مدت ۳ روز تنها از ماءالشعیری که به‌صورت سنتی و بدون استفاده ‌از موادشیمیایی و نگهدارنده تهیه شده، بخورند و نباید از ماده‌ی غذایی دیگری استفاده کنند. پس از اتمام این رژیم غذایی ۳ روزه نیز بیمار باید از سبزی‌های پخته شده، بدون ادویه و کم حجم به‌ عنوان غذا استفاده کنند.
درمان خارش گلو
در بسیاری از حساسیت‌ها، فرد مبتلا به ‌آلرژی از خارش گلوی خود شکایت دارد. گاهی این خارش به حدی تشدید می‌شود که صبر و طاقت فرد را از او گرفته و او را کلافه می‌کند. درمانگران طب سنتی برای درمان این عارضه از جوشانده‌ای گیاهی استفاده می‌کنند و نوشیدن آن را یک بار در روز به بیماران توصیه می‌کنند.

برای تهیه‌ی ‌این جوشانده لازم است چند گرم گل بنفشه و شکرتیغال را در ۲ لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانیم تا یک لیوان آن باقی بماند. دم‌نوش باقی مانده را صاف کرده و شب پیش از خواب میل کنید اما در افرادی که خارش گلوی‌شان خیلی زیاد است و باعث می‌شود از برنامه‌های روزانه‌ی خود باز بمانند، توصیه شده علاوه بر شب، صبح بعد از بیدارشدن از خواب یک لیوان دیگر از این دم نوش گیاهی بنوشند.
تسکین عطسه‌ی بهاره با روغن بنفشه
برای درمان عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی، استفاده ‌از روغن بنفشه و بادام به بیماران‌ توصیه می‌شود. به ‌این ترتیب که روزی ۲بار، هر بار دو قطره روغن بنفشه در بینی بچکانند.

علاوه براین با استفاده ‌از همین روغن، پیشانی خود را نیز ماساژ دهند. این کار موجب می‌شود از شدت عطسه‌ها کم شده؛ در مواردی نیز به‌طور کامل برطرف شود. در کنار استفاده ‌از روغن بنفشه، رعایت تدابیر غذایی فوق الذکر هم بسیار مهم است .
فصل بهار بهترین و معتدل‌ترین فصل در میان فصول چهارگانه ‌است. مزاج بهار گرم و تر است و برای دموی مزاجان که دارای طبع گرم و تر هستند، مفید نیست. در فصل زمستان به علت سرما، مواد زاید در بدن منجمد شده و باقی می‌مانند و در فصل بهار که هوا کم کم گرم می‌شود، این مواد زائد به تدریج ذوب شده و به حرکت در می‌آیند.

به همین دلیل بیماری‌های قدیمی ‌قد علم می‌کنند و اگر عضوی از بدن ضعیف باشد، مواد زائد به ‌آن حمله کرده و در آن تجمع پیدا می‌کنند. گاهی نیز مواد اضافی به سمت پوست هجوم می‌آورند تا بلکه ‌از آنجا راهی برای خروج بیابند. به همین دلیل بروز دمل‌ها و جوش‌های پوستی در این فصل شدت می‌یابد.
خواب آلودگی‌ها و بی حالی نشانه‌ی ‌افزایش غلظت خون است, در بهار بیشتر دیده می‌شود.
تمام موادغذایی که باعث افزایش رطوبت و گرمی‌در بدن می‌کند, در فصل بهار باید پرهیز شود و به قول طب نوین موادغذایی با کالری بالا و به قول طب سنتی غذاهایی که‌ارزش غذایی بالایی دارند باید پرهیز شود.


منبع: نیک و نو/ حکیم محمود قادری؛پژوهشگر و درمان‌گر طب سنتی

این را هم ببینید

کارگاه آموزشی طراحی کسب و کار در گیاهان دارویی

مصونیت از سرماخوردگی با گیاهان دارویی

زیرفون که در کتب سنتی با نام زیرفون و زیزفون آمده‌است گیاهی است از خانواده‌ی Tiliaceae، دارای گونه‌های متعدد که در اروپا و بخصوص در فرانسه و در امریکا و تعدادی از گونه‌های آن نیز در جنگل‌های شمال ایران می‌رویند.