صفحه اول / فرهنگی و هنری / صنایع دستی / احیای صنایع دستی منسوخ شده در کرمانشاه

احیای صنایع دستی منسوخ شده در کرمانشاه

 احیای صنایع دستی منسوخ شده در کرمانشاه
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه، احیای برخی از هنرهای دستی در حال فراموشی از جمله جاجیم و موج بافی را در دستور کار این معاونت دانست و گفت: رشته های در حال منسوخ شدن را شناسایی می کنیم و در قالب آموزش به علاقه مندان از فراموش شدن این رشته ها جلوگیری خواهیم کرد.

صنایع دستی کرمانشاه
پروانه حیدری در گفتگو با ایرنا، به انعقاد تفاهم نامه همکاری مابین اداره کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فنی و حرفه ای استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: تمام امور آموزشی در حوزه صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شده و فنی و حرفه ای براساس نیازهای آموزشی که از طرف معاونت صنایع دستی اعلام می شود، دوره های آموزشی برگزار می کند.
به گفته او، دوره های آموزشی با نظارت کامل معاونت صنایع دستی و براساس استانداردهای این معاونت ارائه می شود.
او افزایش سطح آموزش در روستاها را نیز در برنامه این معاونت دانست و گفت: درصدد هستیم که نیازهای آموزشی هر شهرستان و بخصوص روستاها را احصا کنیم و با همکاری فنی و حرفه ای دوره های آموزشی مورد نیاز را برگزار نماییم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد هنرمندان صنایع دستی در استان کرمانشاه در دست نیست به لزوم انجام سرشماری در این حوزه تاکید کرد و گفت: انجام این سرشماری نیاز به بودجه و اعتبار دارد که باید به صورت ملی از سوی سازمان مرکزی تامین و انجام شود.
وی اما اظهار کرد که تاکنون اسامی ۱۰هزار و ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی که از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه جواز تاسیس و پروانه فعالیت اخذ کرده اند در سامانه این اداره کل ثبت شده و می توان گفت این تعداد هنرمند در استان در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند و زیرپوشش بیمه نیز هستند.
براساس آمار غیر رسمی حدود ۷۰ هزار نفر در ۲۵۰ رشته صنایع دستی در استان کرمانشاه فعالیت دارند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه، در بخش دیگری از سخنان خود وجود بازارچه صنایع دستی در کرمانشاه را یکی از نیازهای هنرمندان این حوزه دانست و گفت: این بازارچه که امسال عملیات ساخت آن آغاز شده به احتمال زیاد در قالب ۱۸غرفه تا مرداد امسال به بهره برداری می رسد.
حیدری از دیگر فعالیت های معاونت صنایع دستی استان را استقرار یک کیوسک صنایع دستی در محوطه های تاریخی طاق بستان، بیستون و معبد آناهیتا ذکر کرد و افزود: این اقدام در راستای معرفی صنایع دستی استان و حمایت از هنرمندان انجام شده است.
وی روی آوری مردم به سمت استفاده از تولیدات دستی هنرمندان استان را در سال های اخیر مطلوب و مناسب ارزیابی کرد و گفت: با اطلاع رسانی های خوب و برپایی نمایشگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی، مردم استقبال بهتری نسبت به گذشته از تولیدات دستی دارند.
وی همچنین اظهار کرد که براساس آمار گمرک سال گذشته، ۱۸ میلیون دلا صنایع دستی به خارج از کشور صادر شده که بخش عمده آن گیوه بوده است.
او ثبت ملی گیوه (کلاش) نودشه و فراهم کردن مقدمات ثبت ملی هنر دستی ساز سازی روستای فش کنگاور را از جمله دیگر فعالیت های معاونت صنایع دستی استان اعلام کرد.
استان کرمانشاه یکی از مهدهای صنایع دستی کشور است و از جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیور آلات محلی، چیخ بافی، فلزکاری، دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی ) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی می توان به عنوان تولیدات کنونی استان نام برد.

این را هم ببینید

هنر سیاه چادر بافی از صنایع دستی زنان عشایر لرستان

دست ساخته‌هایی برگرفته از فرهنگ بومی و معنوی ایلام

دست ساخته‌هایی برگرفته از فرهنگ بومی و معنوی استان ایلام، آثاری هنری حاصل مهارت و ذوق و بینش صنعتگران هنرمند ایلامی است.