صفحه اول / فرهنگی و هنری / سینما و تئاتر / نقد و بررسی فیلم گشت ارشاد ۲

نقد و بررسی فیلم گشت ارشاد ۲

نقد و بررسی فیلم گشت ارشاد ۲
کارگردان:سعید سهیلی    تهیه کنندگان:سعید سهیلی و حمید فرخ نژاد

فیلم گشت 2

بازیگران: حمید فرخ نژاد، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهاره افشاری، ترلان پروانه، سارا سهیلی، ساناز طاری، امید روحانی، اسدالله یکتا، صفر کشکولی، محمد الهی، فاطمه شکری، داوود مقدادی، رضا شمس الدین، فاطمه مرتاضی، منصور نوبخت، ابوالفضل تُهرابی، ملیحه جلیلی، محمدعلی نقلی لو، هادی افضلی، محمدکریم ولدخانی، شهرام احمدنیا و مهدی ماهانی

سایر عوامل: فیلمنامه نویسان : مهدی محمدنژادیان و سعید سهیلی، مدیرفیلمبرداری : مسعود سلامی، طراح صحنه : عباس بلوندی، تدوینگر : حسن ایوبی، طراح لباس : مهناز غنی، مدیرصدابرداری : عباس رستگارپور، مجری طرح و مدیر تولید : رحمت عبدالله زاده، طراح گریم : امید گلزاده، مدیربرنامه ریزی و دستیار اول کارگردان : حسن لفافیان، دستیار برنامه ریز : مسعود جیرانی، دستیار دوم کارگردان : حمیدرضا بیدگل، دستیار سوم کارگردان : محمد منتظمی، منشی صحنه : شیدا باسمه چی، عکاس : محمد بدرلو، تصویربردار پشت صحنه : یاسر حمزه، دستیار یک فیلم
داستان فیلم: «عباس و حسن پس از پنج سال از زندان آزاد شده، سراغ عطا می‌روند. عطا دراین مدت درکما بوده و به تازگی به‌هوش آمده و به زندگی عادی بازگشته. این سه رفیق دوباره باهم همراه شده، در پی کاری شرافتمندانه می‌گردند. اما پس از تلاشهای بسیار،ناچار می‌شوند دوباره ….»

گفتنی است: فیلم سینمایی «گشت ۲» سیزدهمین ساخته سعید سهیلی در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلم «گشت۲» دومین قسمت فیلم «گشت ارشاد» است. سه بازیگر اصلی «گشت ۲» همانند قسمت اول، حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی هستند. سعید سهیلی پیش از این فیلم های «کلاشینکف»، «گشت ارشاد»، «ازدواج در وقت اضافه» و … را ساخته است.

فیلم گشت 2

نشست «گشت٢» در برج میلاد | طنز اجتماعی برای جذب مخاطب
به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در ابتدای این نشست که با حضور سعید سهیلی، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس، حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی، بهاره افشاری و ساعد سهیلی، بازیگران فیلم، مهدی محمدنژادیان، فیلمنامه‌نویس، حسن ایوبی، تدوین‌گر، مسعود سلامی، مدیر فیلمبرداری و با اجرای محمود گبرلو امشب (دوشنبه هجدهم بهمن ماه) در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، سهیلی اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم که با تمام سلول‌های بدنم از تک تک افرادی که در این جمع حضور دارند تشکر کنم و از کسانی که فیلم را دیدند، چه دوست داشتند و چه نداشتند، سپاسگزار باشم.

وی با اشاره به حواشی روزهای اخیر جشنواره گفت: حق دوست داشتن و نداشتن یکی از حقوق اولیه هر آدمی است که متاسفانه کمتر به این موضوع پرداخته شده است. حق هر آدمی است که فیلمی را دوست داشته باشد و یا نداشته باشد و هیچ کارگردانی حق ندارد از این موضوع ناراحت شود. همه آدم‌ها می‌توانند راجع به فیلم نظر دهند و حتی پرخاش کنند اما آنچه مهم است، احترام متقابل است.

کارگردان «گشت٢» با اشاره به کم شدن زمان فیلم، توضیح داد: در طول دوره جشنواره و دیدن واکنش مردم، فریم‌ها و دیالوگ‌هایی را پیدا کردم که آن‌ها را برای اکران عمومی در خواهم آورد و زمان فیلم را به ٩٠ دقیقه خواهم رساند.

سهیلی، در پاسخ به انتقاد خبرنگاری که برخی قسمت‌های فیلم را توهین به مخاطب می‌دانست، گفت: من فکر می‌کنم «گشت٢» فیلم سخیفی نیست و حتی به مخاطب احترام گذاشته است. کم انصافی است برای چند دیالوگ، کل فیلم را زیر سئوال ببریم.

وی با اشاره به توقیف فیلم «گشت ارشاد» افزود: سال ٩١ اتفاقی افتاد که اگر جلوی آن گرفته می‌شد، نوع برخورد با سینما ادامه پیدا نمی‌کرد اما خانه سینما در آن زمان سکوت کرد و دو فیلم پرفروش از پرده پایین کشیده شد که امیدوارم که هیچ‌گاه این اتفاق برای سینما تکرار نشود.

وی تصریح کرد: در زمانه‌ای که ظرفیت جامعه بالا رفته و هر دو جناح چپ و راست با هم گفتگو می‌کنند مطمئنا شاهد همچین اتفاق‌هایی نخواهیم بود. امیدوارم اتفاقی برای این نیفتد و اکران خوبی داشته باشد.

سهیلی با تاکید براینکه ما این فیلم را فقط برای مردم و تماشاچی ساخته‌ایم، ادامه داد:  من اگر بخواهم برای منتقدان فیلم بسازم شاید بتوانم اما این فیلم برای جذب مردم به سالن‌های سینما ساخته شده و اگر این اتفاق بیفتد ما به هدف‌مان رسیده‌ایم.

سهیلی درباره انتخاب موضوع آقازاده‌ها در فیلم توضیح داد: هر کارگردانی ضمن ساخت یک قصه خودش را عریان روی پرده به نمایش می‌گذارد و برخی موضوعات از ناخودآگاه فیلمساز می‌آید و من فیلمساز آرامی نیستم.

وی در توضیح شباهت سکانس پایانی فیلم با فیلم «پاپیون» گفت: قطعا «پاپیون» فیلم مورد علاقه من است و اگر شباهتی وجود داشته، به دلیل تأثیری است که این فیلم بر ضمیر ناخودآگاه من گذاشته است.

سهیلی درباره واکنش پولاد کیمیایی به خبرنگاران در حاشیه نشست «قاتل اهلی» گفت: برای هر فرزندی پدرش قهرمان اوست مخصوصا که آن پدر قهرمان ساز یک کشور هم باشد، این حس تشدید می‌شود و واکنش پولاد نیز به همین دلیل بود.

وی ادامه داد: کیمیایی قله است و سطح او را که خالق «گوزن‌ها» و «قیصر» است، در اندازه خودمان پایین نیاوریم.

حسن ایوبی درباره تدوین فیلم گفت: تدوین کارهای طنز بسیار مشکل است به این دلیل که که اندازه دیالوگ‌ها بسیار مهم است. تمام تلاش ما این بود که فیلم، هارمونی کامل و جذابی داشته باشد.

وی اضافه کرد: فیلم دوازده ساعت قبل از جشنواره آماده شد و زمان نداشتیم فیلم را روی پرده ببینیم. بعد از جشنواره باید در تدوین تغییراتی را جهت بهتر شدن فیلم داشته باشیم.

بهاره افشاری نیز درباره حضور کوتاهش در این فیلم گفت: آقای سهیلی فرد قابل احترامی برای من است که فرقی ندارد چه فیلمنامه‌ای را پیشنهاد دهند و چشم‌بسته برایشان بازی می‌کنم و دلیل حضور من شخص آقای سهیلی بود.

ساعد سهیلی نیز گفت: معمولا قسمت دوم فیلم‌ها نگرانی دارد. من با «گشت ارشاد» وارد سینما شدم و این فیلم برایم مهم است. خوشحالم که «گشت۲» اگر از قسمت اول بهتر نشده، بدتر هم نشده و مخاطب با آن ارتباط گرفته است.

مهدی محمدنژادیان که به همراه سعید سهیلی فیلمنامه این فیلم را نوشته است، درباره ابتذال در فیلم توضیح داد: شوخی به ذاتش مبتذل نیست، باید کارکردش را دید. ابتذال نیز نسبی است. کمدی یک نوع جهان‌بینی است که قرار است زشتی‌های دنیا را به ما نشان دهد، ما را بخنداند و پشت‌اش حرفی را بزند.

وی ادامه داد: برخی منتقدان اصرار دارند نگاه اجتماعی فیلم را نبینند و کل فیلم را تنها به دلیل برخی قسمت‌ها مبتذل می‌دانند. هر شوخی باید در خدمت فیلم باشد که در این فیلم نیز شوخی‌ها در همین راستاست.

پولاد کیمیایی ساخت فیلم کمدی را در ایران سخت دانست و ادامه داد: به این دلیل که تحمل جامعه پایین آمده و صحبت  راجع به هر نکته‌ای باعث ناراحتی افرادی می‌شود. با هر چیزی عصبی برخورد می‌شود و نقد هم عصبی شده که بزرگان ما مثل آقای بیضایی و کیمیایی را رنجانده است.

وی ادامه داد: «گشت۲» در عین حال که تلخ است، لایه‌های کمیک دارد. صداقت آقای سهیلی در فیلم‌شان جاری است و من از کارکردن با ایشان لذت بردم.

پولاد کیمیایی در توضیح رفتارش در حاشیه نشست «قاتل اهلی» و توهین به خبرنگاران گفت: پدر من ۵٠ سال است که در این سینما فیلم می‌سازد و باید احترامش حفظ شود. من نگران حال پدرم بودم که آن واکنش را نشان دادم.

حمید فرخ‌نژاد نیز با تأکید بر سختی حوزه  فیلمسازی در ایران، افزود: کار کردن در حوزه طنز نیز به دلیل طاقت پایین جامعه مشکل‌تَر می‌شود. اشکال نقد در ایران این است که در خلاء مسائل نقد می‌شوند و سینمای امریکا را وسط می‌آورند. فضایی که ما در آن نفس می‌کشیم، بسیار مهم است.

فیلم گشت 2

 نقد فیلم سینمایی «گشت ۲» در برنامه هفت

?قطبی زاده: بنظرم «گشت ۲» فیلم مبتذلی بود. فاجعه! فاجعه! به شدت تلاش کردم تا انتهای فیلم بنشینم ببینم نهایتا چه می شود.

?فراستی: فیلم باورنکردنی است! لغت مبتذل آدم را خلاص می کند. اما آدم از نبود ساده ترین میزانسن، کارگردانی، بازی، قصه، طنز به شگفت می آید. بازی های بد، فیلمنامه پاره پاره، اساسا فیلمنامه ای وجود ندارد. بنظرم می آید واقعا سر صحنه و همه یه ذره بازی های طنز مبتذل برای فرخ نژاد است. بعید می دانم فیلم حتی بفروشد. اینکه در برج میلاد مخاطبان تنها در ۲ جای فیلم بخنداند عجیب است!

گویی فیلم زنجیر پاره کرده است. یعنی هرچه که دیده از مدمکس تا … را کنار هم بدون هیچ منطقی چیده است. وضعیت اسف باری را شاهد بودیم.

?قطبی زاده: بنظرم همان یه ذره هم نمی خنداند. یک ذره هم نیست. فیلم تنها با الفاظ رکیک سعی می کند خنده بگیرد. برعکس فیلم «خوب، بد، جلف» که واقعا از استانداری برخوردار بود و می خنداند. اما اینجا اساسا به هیچ طرف هستیم.
 

این را هم ببینید

نقد و بررسی فیلم تنگه ابوقریب

نقد و بررسی فیلم تنگه ابوقریب

این فیلم روایتی است از دفاع دلاورمردانه گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی. روزهای رشادت و مظلومیت بچه‌های گردان عمار در روزهای آخر دفاع مقدس در منطقه حساس تنگه ابوغریب.