صفحه اول / فرهنگی و هنری / سینما و تئاتر / نقد و بررسی فیلم هایلایت

نقد و بررسی فیلم هایلایت

نقد و بررسی فیلم هایلایت

«هایلایت»به نویسندگی و کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی ساسان سالور، روایتگر درامی عاشقانه و متفاوت با مضمون اجتماعی است که پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری و جمشید هاشم پور به عنوان بازیگران اصلی این پروژه در آن حضور دارند.هایلایت پس از فیلم‌های «بی‌وفا»، «سلام بر عشق» و «سایه‌های موازی» چهارمین ساخته اصغر نعیمی محسوب می‌شود.

خلاصه‌‌‌‌‌فیلم: یک تصادف اتومبیل، آدم‌هایی را در رودرروی یکدیگر قرار می‌دهد. مراقبت از مصدومین و انتظار برای به هوش آمدن آن‌ها، انتظاری طولانی و جان‌کاه است.

عوامل فیلم: نویسنده، کارگردان: اصغر نعیمی/ تهیه کننده: ساسان سالور/ مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی/ طراح گریم: مسعودعربی/ مدیر برنامه ریزی: مجید کرباسیان/ برنامه ریز: شیدا یوسفی/ دستیار اول: سعید غلامی/ دستیار دوم: امیرمحمد عموری/ منشی صحنه: سارا عبدالهی/ عکاس: المیرا مقدم/ فیلمبردار پشت صحنه: پیمان گرزم/ دستیار اول: حجت رخ افروز/ نورپرداز: حامد اوتادی/ تراولینگ: پرنسس بت بجان/ دستیاران نور: احمد قلیخانی، علیرضا ایزدی/ صدابردار: محمد کتیرایی/ دستیار صدا: محمد قاری زاده/ طراح صحنه و لباس: فرحناز نادری/ دستیار اول صحنه: میلاد آجودانی/ دستیار صحنه: آیدا زکایی/ دستیار لباس: ابولفضل کامل/ دستیار گریم: الهام یعقوبی، داوود فتحی/ دستیار تولید و مدیر تدارکات: پرویز کاظم لو/ گروه تدارکات: بهرام صادقی، آرش صفری، اشکان صالح/ مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی: فاطمه شهدوست/ سرمایه‌گذاران: رضا نصیری شهرضایی، حمیدرضا علی‌نژاد

نقد و بررسی فیلم هایلایت

 

نشست پرسش و پاسخ فیلم «هایلایت» با حضور اصغر نعیمی؛ کارگردان، ساسان سالور؛ تهیه‌کننده، حمیدرضا علی‌نژاد؛ سرمایه‌گذار، حسن قورچیان؛ صداگذار، فرحناز نادری؛ طراح صحنه و لباس، مسعود عربی؛ چهره‌پرداز، پژمان بازغی، آزاده زارعی، الهه حصاری، مینا وحید؛ بازیگران با اجرای محمود گبرلو عصر امروز پنجشنبه نوزدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
پژمان بازغی در ابتدای نشست درباره تولید این فیلم اظهار داشت: جشنواره بهار سینمای ایران است و قرار است روح تازه‌ای به سال آینده سینما بدهد. امیدوارم جلسه خوبی داشته باشیم و ما در خدمت شما هستیم با لبخند.
الهه حصاری گفت: در این فیلم برای من افتخاری بود که برای بار دوم با آقای هاشم‌پور همبازی بودم. ایشان در این نشست حضور ندارند به افتخارشان دست بزنید.
اصغر نعیمی در واکنش به این اظهارنظر که منتقدان نمی‌توانند فیلمسازان خوبی باشند، گفت: این موضوع یک جنبه نظری و یک جنبه عملی دارد. اینکه منتقدان نمی‌توانند فیلمسازان خوبی باشند، ثابت شده نیست. مرحوم ایرج کریمی، احمد امینی، کیومرث پوراحمد و فریدون جیرانی منتقدانی بودند که فیلمسازان خوبی هستند.
او ادامه داد: اگر در جاهایی از فیلم لبخندی روی لب مخاطب می‌آید ناخواسته نبوده. جذابیت این موقعیت و کشمکش آنقدر غیرمعمول است که در جاهایی موجب خنده مخاطب می‌شود. در سینماهایی که فیلم را با مردم دیدیم واکنش‌ها قابل انتظار بود.

ساسان سالور درباره برگشت سرمایه این فیلم و ارتباط با مخاطب عام توضیح داد: چند سالی است که ما برای اکران خط مشی تعیین می‌کنیم که فیلمی برای مخاطب خاص است یا عام. اگر عدالت در بخش اکران باشد و فضا در اختیار چنین فیلمی باشد که بعید می دانم چنینی اتفاقی بیفتد؛ فیلم می‌تواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. این فیلم به نظرم فیلم ساده‌ای است و قطعا مخاطب خودش را پیدا می‌کند. عمده‌ترین عامل موفقیت در اکران چنین فیلم‌هایی پخش کننده، سرگروه و شورای صنفی نمایش است. در واقع به شرطی که مسئولان وزارت ارشاد تصمیم جدی برای پخش بگیرند، چنین فیلم‌هایی می‌توانند اکران خوبی داشته باشند.

نعیمی در پاسخ به این سئوال که آیا تدوین مجددی برای اکران عمومی خواهید داشت، گفت: این اکران‌ها در طول جشنواره به ما چشم‌اندازی برای تکمیل اثرمان می‌دهد تا یا اشکالات را در این فیلم تصحیح کنیم و یا در کارهای بعدی انجام ندهیم. درباره تدوین با سامان سالور تدوین‌گر فیلم صحبتی خواهیم داشت و بازنگری در تدوین انجام می‌دهیم.

کارگردان فیلم  «هایلایت» در توضیح شخصت پردازی این فیلم بیان داشت: تخت بودن شخصیت‌های «هایلایت» عامدانه است زیرا نمی‌خواستم شخصیت‌ها را واکاوی کنم. قصدم این بود که گزارشی سرد و بدون قضاوت را ارائه دهم. اینکه تا چه میزان موفق شده‌ام، نمی‌دانم.
او ادامه داد: اصلی‌ترین چالش من زمان نگارش و ساخت این فیلم این بود که چگونه در مواجهه با یک اتفاق، می‌توان برخورد کرد و انتقام نگرفت. اساس این درام از مضمونش شروع شد که برای من ارزشمند بود. این فیلم نوعی دعوت به گفتگو و درک کردن طرف مقابل است. اینکه در مواجه با این چالش‌ها چه تصمیمی بگیریم. ما در جامعه واکنش‌گری زندگی می‌کنیم. پایان «هایلات» دعوتی است برای گفت‌وگو.

 

نقد و بررسی فیلم هایلایت

 

 معرفی مردمی فیلم «هایلایت» در اریکه ایرانیان | همذات‌پنداری زنانه

فیلم «هایلایت» ساخته اصغر نعیمی امروز با حضور عوامل در اریکه ایرانیان اکران شد.
به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، چهارمین فیلم اصغر نعیمی به تهیه کنندگی ساسان سالور در اریکه ایرانیان اکران شد در حالی که هنرمندانی چون سام قریبیان، آزاده زارعی، الهه حصاری و چند تن از عوامل فیلم به همراه مریم کریمی روزنامه‌نگار سینمایی روی سن رفتند و مردم را به دیدن این فیلم دعوت کردند.
در حاشیه اکران این فیلم، آزاده زارعی، ضمن خرسندی از جشنواره سی و ششم درباره این فیلم گفت: فیلمنامه اثر مرا برای بازی در این کار جذب کرد و به نظرم یک حس زنانگی خاصی در کار هست که باعث همذات‌پنداری خانم‌ها با این فیلم می‌شود.
در ادامه عوامل با حضور در روی سالن سینما از حضور مردم ابراز رضایت کردند و سامان سالور تهیه کننده اثر فیلم خود را تنها فیلم کاملا خصوصی معرفی کرد.
در حاشیه اکران این فیلم فرشته کریمی کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران و نیزهمسر مرحوم ناصر حجازی اسطوره آبی‌های پایتخت حضور پیدا کردند و در کنار مردم به تماشای «هایلایت» نشستند.

حواشی فیلم «هایلایت»:

سیدجمال ساداتیان از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره فیلم «هایلایت» گفت: "در حوزه اجتماعی است و خیلی قابل قبول است و مورد توجه بخش اعظمی از هیات قرار گرفت و به راحتی رای آورد. "

برای اولین بار است که اثری از اصغر نعیمی به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کند.

«هایلایت» چهارمین فیلم اصغر نعیمی بعد از فیلم های «سایه های موازی»، «سلام بر عشق» و «بی وفا» در مقام کارگردان است. اصغر نعیمی نویسندگی فیلم های «آس و پاس»، «مستانه» و «خصوصی» را نیز برعهده داشت.

ساسان سالور، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایلایت» درگفت‌و‌گو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، گفت: "از تولید این فیلم سینمایی رضایت کامل دارم. ما برای سکانس‌هایی که در بیمارستان باید فیلمبرداری می‌شد، سه بار لوکیشن‌مان را تغییر دادیم. در بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران، تیم تولید به یک بیمارستان می‌روند، سکانس‌ها را فیلمبرداری می‌کنند و از بیمارستان خارج می‌شوند، اما در فیلم «هایلایت»، زیبایی‌شناسی برای ما بسیار مهم بود."

مسعود سلامی درباره فیلم «هایلایت» گفت: "«هایلایت» یک فیلم اجتماعی ساده است که به خوبی حرف خود را بیان می کند. "

 

نقد و بررسی فیلم هایلایت

?جدال بزرگان!
حسین ساعی منش

۱: یکی از جذابیت‌های تاریخ سینما کل‌کل‌های سینمایی جذابی است که بین بزرگان رخ داده. احتمالا معروف‌ترینش هم مربوط به وقتی است که هاکس به نظرش آمده قصه «نیمروز» زینه‌مان به شکل فعلی‌اش چندان جالب نیست و دست به ساخت «ریوبراوو» زده.

حالا در آخرین ورژن این ماجراها اصغر نعیمی به این نتیجه رسیده که قصه اصلی «آوانتی!» بیلی وایلدر (مرد و زنی در تصادفی جان می‌دهند و بین بازماندگان‌شان در حین چند روزی که صرف مراسم تدفین می‌شود، ارتباطی شکل می‌گیرد) چندان مناسب یک فیلم کمدی نیست و احتمالا در اثر وایلدر پتانسیل‌های این قصه به باد رفته.

بنابراین دو سه تا تغییر اساسی در آن داده (مثلا به جای اینکه مرد ماجرا همان اول بمیرد نصف فیلم را در کماست و بعد می‌میرد!) و روایت خودش را ارائه داده که اولا در مقابل ریتم اثر مبتذل و بنجل وایلدر، نوعی کندی عمیق و سرمای فیلسوفانه به کار تزریق کرده

و ثانیا فیلم را به جای آنکه به امر نازلی مثل «سرگرمی» پیوند بزند، به بستری تبدیل کرده که مفاهیم جهان شمول و ارزنده‌ای مثل «بی حدی طمع آدمیزاد» و «مذمت قضاوت دیگران، بدون اینکه حداقل بپرسند چرا؟» و «ترجیح بخشش بر انتقام، وقتی که بخشش خیلی سخت است» در آن امکان بروز پیدا کنند

و ثالثا توانسته بازیگران بسیار مستعد و قدرندیده‌ای را به سینمای ایران و بلکه جهان معرفی کند که تا مدت‌ها سکانس‌های صحبت‌های دونفره‌شان در کلاس‌های بازیگری (علاوه بر کلاس‌های دیالوگ‌نویسی) تدریس شود

و رابعا به افرادی که معتقدند سینما مرده و به شکوه دوران کلاسیک بازنمی‌گردد ثابت کند که سینما پویاتر از همیشه نفس می‌کشد و فقط کافی است که از ستایش بی‌دلیل فیلمسازان بی‌استعداد غربی دست بکشند و توجه شان را به همین جا معطوف کنند و هنر والا و اصیل را در مهد آن بجویند.

۲: عده‌ای معتقدند که واکنش هاکس موفق نبوده و نتوانسته به اندازه «نیمروز» هنرمندانه باشد. عده‌ای هم معتقدند که «ریوبراوو» نسبت به فیلم زینه‌مان، وسترن بهتری است. اما در مقام قضاوت این مورد جدید بعید به نظر می‌رسد که کسی با این نظر مخالفت کند که نعیمی کمدی بسیار خنده‌دارتری نسبت به وایلدر ساخته و در تاریخ ثبت کرده است.

این را هم ببینید

نقد و بررسی فیلم سرو زیر آب

نقد و بررسی فیلم سرو زیر آب

«سرو زیر آب»، فیلمی درژانردفاع مقدس به کارگردانی محمدعلی باشه ‌آهنگر وبه تهیه‌کنندگی سیدحامدحسینی است.