صفحه اول / فرهنگی و هنری / سینما و تئاتر / نقد و بررسی فیلم عرق سرد

نقد و بررسی فیلم عرق سرد

نقد و بررسی فیلم عرق سرد

«عرق سرد» به نویسندگی و کارگردانی سهیل بیرقی، دومین ساخته وی پس از فیلم «من» است. باران کوثری در عرق سرد نقش فوتبالیستی را بازی کرده که با ممانعت همسر برای همراهی با تیم ملی مواجه می‌شود.

امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین و سحر دولتشاهی دیگر بازیگران اصلی «عرق سرد» هستند.

خلاصه داستان های فیلم: 

– به سلامتی جمع …
– این فیلم درباره کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان است که در حال اعزام به مسابقات آسیایی متوجه می شود از سوی همسرش ممنوع الخروج شده است.
– داستان این فیلم درباره افروز اردستانی (باران کوثری) کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران است که با گلزنی افروز تیم ملی برای اولین بار به فینال بازی‌های آسیایی راه پیدا می کند و عازم مالزی می شود، در فرودگاه افروز متوجه می‌شود که ممنوع الخروج است.

عوامل فیلم: نویسنده و کارگردان: سهیل بیرقی/ مجرى طرح و مدیر تولید: کامران حجازى/ برنامه ریز: امید شیرانگیز/ مدیر فیلمبردارى: فرشاد محمدى/ صدابردار: مهدى صالح کرمانى/ طراح چهره پردازى: ایمان امیدوارى/ منشى صحنه: شقایق طیبى/ دستیار اول کارگردان: محمدرضا کشمیرى/ جلوه هاى ویژه کامپیوترى: سینا قویدل/ عکاس: امیرحسین شجاعی/ مدیر تدارکات: عماد طاهرى/ جانشین تولید: محمد حیدرقلى/ گروه بدلکارى: امیرحسین خنجرى/ فرزاد میکائیلى (گروه تندر)/ تهیه کننده: مهدی داوری

بازیگران: باران کوثری در نقش افروز اردستانی بازیکن تیم ملی فوتسال بانوان , امیر جدیدی در نقش یاسر شاه حسینی همسر افروز اردستانی, سحر دولتشاهی  در نقش مهرانه نورى, لیلی رشیدی در نقش “پانته‌آ آل‌داوود” وکیل کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان, هدی زین العابدین در نقش "مصی عطایی" بازیکن تیم ملی فوتسال بانوان

نقد و بررسی فیلم عرق سرد

 گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «عرق سرد»

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «عرق سرد» با حضور سهیل بیرقی؛ کارگردان، مهدی داوری؛ تهیه‌کننده،کامران حجازی؛ مجری طرح، فرشاد محمدی؛ مدیر فیلمبرداری، باران کوثری، امیر جدیدی، سحر دولتشاهی ، لیلی رشیدی و هدی زین‌العابدین بازیگران فیلم با اجرای محمود گبرلو امشب سه شنبه هفدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.
در این نشست بیرقی درباره دغدغه ساخت این فیلم و ادامه این مسیر توضیح داد: قطعا من شهر پیرامونم را می‌سازم. این فیلم هم ادامه فیلم «من» هست و هم نیست. برخی مولفه‌ها را که در آن فیلم نبود، در «عرق سرد» آورده‌ام و این نگاه به جامعه‌ام را ادامه خواهم داد.
بیرقی راجع به شخصیت‌پردازی فیلم گفت: چیزی که برای من و بازیگرانم جذاب بود، این بود که کاراکترها تک‌بعدی نبودند و این موضوع برای بازیگران وسوسه‌انگیز بود. درباره گواهی امضا که در فیلم می‌بینیم باید این توضیح را بدهم که تنها یک نسخه است و اگر از بین برود نسخه‌ دیگری از آن وجود ندارد و ما درباره این موضوع  تک‌نسخه‌ای بودن گواهی امضا در دادگاه از زبان وکیل می‌شنویم.
فرشاد محمدی درباره فیلمبرداری این فیلم گفت: در این فیلم سعی کردم خودم را با روایت همراه کنم و از همه جاذبه‌های بصری استفاده کنم. در این فیلم کار ویژه‌ای صورت گرفته است که امیدوارم مخاطبان متوجه آن شوند.
کارگردان «عرق سرد» درباره وجه تفاوت‌های دو فیلم «عرق سرد» و «من» توضیح داد: طراحی فیلمنامه این دو کار با هم تفاوت دارد. در فیلم «من» با فیلمنامه‌ای همراه با خرده‌پیرنگ روبرو بودیم و در این فیلم با یک فیلمنامه کلاسیک روبرو هستیم.
لیلی رشیدی درباره بازی در این فیلم گفت: من قبل از اینکه دنبال مابه‌ازای خارجی برای نقش باشم، خودم را به دست کارگردان می‌سپارم و هرآنچه را از من می‌خواهند، اجرا می کنم.
بیرقی در توضیح اینکه چرا در دو فیلمی که ساخته است علاقه‌مند به نشان دادن زن‌های عصیانگر است و ریشه این موضع کجاست، گفت: من واقعا خودم ریشه این موضوع را نمی‌دانم و دنبالش هم نمی‌گردم. مسئله‌ای در ناخودآگاه من وجود دارد که اگر بخواهم دنبالش بگردم آن ناخودآگاهی و زیبایی‌اش را از دست می‌دهم.
بیرقی درباره فضای برنامه زنده تلویزیونی که در فیلم نشان داده است، توضیح داد: من به همراه امیر جدیدی به پشت صحنه سه برنامه زنده تلویزیونی رفتیم که درباره این فضا شناخت کاملی پیدا کنیم. جمله "ادامه برنامه تا لحظاتی دیگر" را هم که در صحنه آخر می‌بینید به این دلیل به کار بردم که برای نسل ما جمله نوستالژیکی است. زن‌ها تنها قیام می‌کنند و به همین دلیل در نوشته‌هایم فردیت می‌آید.
باران کوثری درباره بازی در این فیلم و کم کردن ۲۱ کیلو وزن برای ایفای این نقش گفت: من خوشحالم که با وجود فیزیکی که داشتم، سهیل بیرقی به من اعتماد کرد و این نقش  را به من داد. این نقش، شاه نقش است و از ایفای آن بسیار لذت بردم. جدا از اینکه سوژه و فیلم جذاب بود. نقشم را هم بسیار دوست داشتم. کار در تاتر هم بسیار برایم وسوسه‌انگیز است. سال‌هاست که از سینما ناامید شده‌ام و تنها برای اینکه گذران زندگی کنم، یکی دو فیلم در سال بازی می‌کنم.
کارگردان «عرق سرد» درباره مجری بودن نقش مرد فیلم توضیح داد: ماجرای مجری بودن شخصیت مرد برای من از این نظر بار دراماتیک داشت که همسرش می‌توانست برایش تهدیدی باشد. همه فیلم‌ها براساس یک زندگی واقعی ساخته شده است و هر کس می‌تواند ادعا کند یک فیلم بازتاب زندگی اوست.
تهیه کننده «عرق سرد» نیز درباره سرمایه گذاری فیلم گفت: این فیلم سرمایه‌گذار مستقل داشته است. سرمایه‌گذاری از سوی کسانی که دارای بنگاه‌های اختصاصی هستند، بسیار اتفاق خوبی است که می‌تواند به رشد سینما کمک کند.
باران کوثری با اشاره به اینکه این شخصیت و این فیلم برگرفته شده از زندگی یک ورزشکار خاص نیست، گفت: این اتفاق برای ورزشکاران زن زیادی اتفاق افتاده است و تنها مربوط به خانم اردلان نمی‌شود. کسی تاکنون درباره این موضوع ادعایی نکرده است. حتی من یک بار هم خانم اردلان را ندیدم و اصرار داشتم که این شخصیت را خودم بسازم و از کسی الهام نگیرم.
لیلی رشیدی در پاسخ به یکی از حضار که فیلم را فمینیستی دانست، گفت: به چه علت ما از یک قانونی که به شدت عقب افتاده است، دفاع می‌کنیم؟ بسیاری از قوانین ما از جمله قصاص بچه‌های زیر ۱۸ سال در طول زمان عوض شده است. هر موضوعی در گذر زمان باید عوض شود. اصرار نکنیم روی قوانین تاریخ گذشته؛ این ظلم به نسل‌های بعدی ماست.

? سینمای اینستاگرامی
رضا کردلو

➕«عرق سرد» به بهانه‌ی نمونه‌ای خاص و تقریبا استثنایی یک قانون کلی را به چالش کشیده است. فیلم سهیل بیرقی در فرآیند ایجاد این چالش، کنایه‌های سیاسی و اجتماعی کم ندارد. اساسا گویی کنایه‌های سیاسی اولویت بالاتری نسبت به پرداختن به نقد اجتماعی داشته‌اند، آنهم در سطحی کاملا کلیشه و دمده شده.
«افروز»( باران کوثری) یکی از اعضای تیم ملی فوتسال زنان است- در نقشی که مابه ازای عینی در خارج از سینما نیز دارد- که با مشکل خروج از کشور توسط همسرش مواجه است و قصه در گیر و دار او و همسرش پیش می‌رود. «عرق سرد» این قانون را با دیالوگ تک‌خطی "مرد می‌تواند زن را بدون هیچ دلیلی ممنوع‌الخروج کند" توضیح می‌دهد. مسئله اما این است که این قانون که البته جزییات فراوانی دارد به شکلی عوام پسندانه دستمایه می‌شود تا در اتفاقی کاملا قابل پیش‌بینی کنایه‌های معمول و مستعمل روزمره را دوباره تکرار شود، تا شاید کارگردان برای خود وجهه‌ای جعلی دست و پا کند.
فیلم طبق کلیشه‌های مرسوم کاراکتر/تیپ‌های منفی دارد که همگی ظاهری مذهبی دارند. «یاسرشاه حسینی»(امیر جدیدی) عقده‌ای است و تعادل روانی ندارد و –برخلاف شخصیت‌های ماجرای واقعی- ظاهری مذهبی دارد. «خانم نوری»( سحر دولتشاهی)  سرپرست تیم فوتسال زنان هم طبعا ریاکار است و چادری.

?ماجرا این است که فیلم ظاهرا در مورد یک ماجرای واقعی و در حمایت از زنانی- هرچند اندک- ساخته شده است که در عالم واقع وجود دارند. اما مبه نظر می‌رسد منوعیت خروج «افروز» و معدود ادم‌های مشابه‌اش بهانه و نردبان مناسبی است برای سهیل بیرقی- کارگردان جوان فیلم- برای رسیدن به شهرت. «پانته‌آ آل‌داود»(لیلی رشیدی) که شخصیت وکیل بازیکن زن در فیلم است او را نردبانی می‌کند برای شهرت و گفتگو با voa سقف خواسته‌های اوست. حالا اما بیرقی هم با سوژه فیلم‌ش دقیقا همین کار را کرده است. قانون‌های بحث برانگیز در مورد زنان، سوژه فیلم هست اما موضوع فیلم نیست. موضوع فیلم- مانند کارهای رضا کاهانی که بیرقی پیش از این دستیارش بود و ظاهرا او را الگوی خود در رسیدن به شهرت کاذب کرده است- پیوند زدن همه مشکلات موجود در فیلم در مورد افروز به شخصیت‌هایی با تیپ مذهبی است. ساخته بیرقی اما آنقدر سطحی و پرغلط است که حتی به همین هدف هم نخواهد رسید.

?کارگردان جوان فیلم حتی با موضوعات ساده‌ای مثل ورود و خروج به صدا و سیما و ارتباط تلفنی روی آنتن زنده آشنا نیست و به همین دلیل فیلمی گل‌درشت و کلیشه‌ای ساخته است که حتی شبه‌روشنفکران عاشق طعنه‌های جناحی را هم راضی نخواهد کرد. فیلم در سطح پست‌های اینستاگرام باران کوثری(نقش اول فیلم) است نه چیزی بیش از آن و می‌خواهد از نردبان دفاع از حقوق زن بالا رود و اعتبار پیدا کند. نردبانی که احتمالا کنار دیوار جشنواره‌های متعدد خارجی ایستاده نگاه داشته خواهد شد.

نقد و بررسی فیلم عرق سرد

حواشی فیلم «عرق سرد»

باران کوثری براى بازى در این فیلم،۲۱ کیلوگرم وزن کم کرد و تمرینات تخصصى رشته فوتبال را پشت سر گذاشت.

باران کوثری درباره بازی در فیلم «عرق سرد» گفت: “بعضی نقش‌ها تا عمق جون آدم می‌رن …بازی کردن بعضی نقش‌ها و ساختن بعضی فیلم‌ها ، فقط بازیگری و کارگردانی نیست ، یک کنش اجتماعی‌یه …کار کردن با بعضی کارگردان‌ها شانسه ، حتی اگر خیلی جوون باشن …بازی کردن کنار دوستان نزدیک خیلی دلچسبه مخصوصا وقتی بهترین بازی زندگی‌شون و کنن …عرق سرد، برای من همه این‌ها رو با هم داره.”

سهیل بیرقی با اشاره به این موضوع که فیلم «عرق سرد» با فیلم اولش کاملا متفاوت است، توضیح داد: "ساده‌ترین، کم خطرترین و راحت‌ترین کار برای من ساخت ادامه فیلم اولم “من” بود که در همان حال و هوا فیلم دوم را بسازم. این تنها کاری بود که می‌شد انجام داد اما من این کار را نکردم بلکه آخرین و سخت‌ترین کار را انجام دادم؛ یعنی سراغ سوژه و فضایی رفتم که کاملا متفاوت با فضای فیلم «من» است."

سیدجمال ساداتیان از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره فیلم «عرق سرد» گفت: "یک موضوع اجتماعی است که در طرح موضوعش خوب بود و از پسِ آن برآمده است."

امیر جدیدی، بازیگر نقش یاسر شاه حسینی درباره فیلم «عرق سرد» در گفت و گو با چلچراغ گفت: "ممکنه خیلى ها به این فیلم بگن "اجتماعى"، اما به نظر من این فیلم بیشتر "انسانیه". قطعا بسترى که اتفاق ها توش پیش میاد، جامعه و اجتماعه، اما حقوقى که زن و مرد نسبت به هم توى این اجتماع دارن حقوق انسانیه"

لیلی رشیدی درباره نکات جذاب فیلم «عرق سرد» برای مخاطب در گفت و گو با چلچراغ گفت: "در مورد این فیلم فکر کنم هم موضوع براى مخاطب جذاب باشه، هم بازى هاى باران و امیر و سحر."

نقد و بررسی فیلم عرق سرد

 

این را هم ببینید

نقد و بررسی فیلم سرو زیر آب

نقد و بررسی فیلم سرو زیر آب

«سرو زیر آب»، فیلمی درژانردفاع مقدس به کارگردانی محمدعلی باشه ‌آهنگر وبه تهیه‌کنندگی سیدحامدحسینی است.