صفحه اول / فرهنگی و هنری / سینما و تئاتر / نقد و بررسی فیلم امیر

نقد و بررسی فیلم امیر

نقد و بررسی فیلم امیر

فیلم سینمایی «امیر» به تهیه کنندگی سید‌ضیا هاشمی و نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیما، فیلمی در ژانر اجتماعی است که در خلاصه داستان آن آمده: یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار، همه خودشون رو میکشن. فقط راه هاشون فرق میکنه.

میلاد کی مرام، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی و سحر دولتشاهی ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.

نقد و بررسی فیلم امیر

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «امیر» در پردیس سینما گالری ملت با حضور نیما اقلیما؛ کارگردان فیلم، مستانه مهاجر؛ تدوین‌گر، سحر شهامت؛ طراح صحنه و لباس، ادیب سبحانی؛ مدیرفیلمبرداری، علی اظهری؛ آهنگساز، حسین ابوالصدق، طراحی و ترکیب صدا و میلاد کی‌مرام، سحر دولتشاهی، مهدی عامل هاشمی، مصطفی قدیری، روشنک سه قلعه‌کی، آرتین گلچین؛ بازیگران فیلم  و با مدیریت محمود گبرلو عصر امروز دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزارشد در حالی که سید ضیا هاشمی، تهیه کننده اثر به دلیل جراحی کمر در این نشست غایب بود.

نیما اقلیما در ابتدای نشست گفت: همه دوستانی که اینجا هستند در تک تک لحظه ها همراهی کردند و باید اینجا کنار ما بودند و خوشحالم که بیشتر اعضای گروه هستند. من یک سال پیش در پشت صحنه فیلم دوستم رسولی، میلاد کی مرام را دیدم. کی‌مرام به‌خاطر کار ما یک سال پیشنهادی را قبول نکرد و صبر کرد تا پشتیبان پیدا کنیم.

خبرنگاری از سحر دولتشاهی در مورد نقش و ویژگی های آن سوالی پرسید؛ دولتشاهی در پاسخ گفت: من دیرتر به گروه پیوستم و اولین مواجه با فیلمنامه به آن علاقه مندم کرد. نقش شیزوفرنی برای هر بازیگری جذابیت دارد. آنقدر تسلط کارگردان روی چیزی که می خواست را دوست داشتم که فکر می‌کنم برایم تجربه جالبی است. دولتشاهی گفت هنوز با نقش کنار نیامده ام و باید زمان بگذرد تا با خودم در این فیلم همراه شوم و کنار بیایم.

خبرنگار دیگری پرسید: در مورد موسیقی فیلم و هم‌سویی آن با فیلم سوال پرسید؛ اقلیما گفت: در فیلم، موسیقی‌ها وضعیت‌ها را شرح می‌دهند. ما تلاش کردیم که موسیقی و فیلم همراهی داشته باشند و امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.

میلاد کی‌مرام در ادامه گفت: علی اظهری یکی از نابغه های موسیقی کشور است و سبک خاص خودش را دارد.

علی اظهری گفت: خیلی خوشحالم که نیما اقلیما کار ما را درک کرد. ما سعی کردیم فرم بصری را به موسیقی تبدیل کنیم. سعی کردیم از فرکانس‌های بم تا زیر داشته باشیم و بین آن را خالی بگذاریم.

نقد و بررسی فیلم امیر

خبرنگار دیگری در مورد کادربندی‌های فیلم و برخورد مخاطب عام با این فیلم سوالی پرسید. اقلیما گفت: فیلم امیر، شخصیت‌محور است و روابط طولی و عرضی را در آن باهم پیش می‌بریم.

یک بعد از تنهایی، بعد جداشدگی او از جامعه است وساده‌ترین تصویر قاب‌های اینچنینی بود که برایش در نظر گرفتم.

تجربه بصری مخاطب بر اساس محیط اطراف است.

ما سعی کردیم کیفیت بصری به فیلم بدهیم که مخاطب امروزی از فضای فیلم جدا نشود.

اقلیما در پاسخ به اکران عمومی و بازخوردها گفت: ما عادت کرده‌ایم مخاطب را به هیجان بیاوریم و از این هیجان پول به دست آوریم. ما این را نمی خواهیم. برای ما مهم بود که برای لحظه های مختلف فیلم کیفیت ایجاد کنیم. تلاش کنیم سوی دیگر خودش را ببیند و ارتباط برقرار کند. شاید از یک سری فرمول‌های سینمایی عمومی تر مثل سایه مثلث عشقی و… استفاده کردیم اما سعی کردیم با این کار هم ‌حس و هم فکر او درگیر شده باشد.

اویسی از مجله سینما تلویزیونی ایران پرسید: آیا انتظار گیشه موفق دارید و اینکه این اولین کار بلند شما بود و چطور تهیه کننده را جهت همکاری راضی کردید؟ او از دولتشاهی هم دلیل کم کاری سال قبل و پرکاری امسال را پرسید…

اقلیما گفت: موفقیت تعریف اشتباهی دارد و بودن و نبودن یک تعریفی است که ممکن است از آدم گرفته شود. این فیلم نگاه لحظه‌ای ما نبوده و برایش زحمت کشیده‌ایم. برای من موفقیت این است که آدم‌هایی فیلم را می‌بینند که برایم عجیب و غریب است. فروش قطعا برای ما مهم است، چراکه سرمایه گذاران ما از جیب خودشان هزینه کرده‌اند. من می‌گویم جنس خوب دست مردم بدهیم، می‌توانیم منتظر نتیجه خوب باشیم. امیدوارم فیلم «امیر» کاری کند که فیلم‌های دیگر هم به فرم‌های موردنظر خودشان بپردازند. امیدوارم دیگران این حق را بدهند که مخاطب خودش را فیلم جذب کند.

اقلیما گفت: سحر دولتشاهی خیلی دیر به ما پیوست ولی او بسیار با من همراهی کرد و جاهایی سلیقه خوب خودش را کنار گذاشت و جاهایی من کنار آمدم. اگر کم و کاستی هست، مربوط به من است.

دولتشاهی گفت: من با احساس در مورد فیلم‌هایم تصمیم می گیرم که کار کنم یا نه و فیلم‌هایی که به من پیشنهاد شد هم با فاصله بودند. یعنی من قانونی ندارم که سالی چندتا کار کنم… من برای بازی در این نقش، اسکیزوفرنی‌ها را دیدم و با نزدیکان آنها صحبت کردم. در ابتدا از اقلیما خواستم که او حمله‌های بیشتری داشته باشد اما به دلیل کمبود وقت، نقش را کمی سبک‌تر کردیم.

کی‌مرام در ادامه در مورد نقش خود در این فیلم گفت: هدف من این بود که بعد از سی سالگی وارد چنین نقش‌ها و فضاهایی شوم. در این فیلم به سمت شخصیت‌پردازی رفتم و سعی نکردم بازی کنم. از اطراف و زیستم وام گرفتم و وقتی شخصیت را ساختم، سعی من متفاوت بودن بود. جنس بازیگری که من دوست دارم همین است و در سینمای دنیا این فضا بسیار و برای ما کم است.

خبرنگار دیگری پرسید: فکر می‌کنید داوران بازی درونی شما را خواهند دید؟ میلادکی مرام گفت:  برای من بزرگ‌ترین اتفاق این است که فیلم «امیر» ساخته شد و این برایم بزرگترین اتفاق است ضمن آن که همه جایزه را دوست دارند ولی من برای این فیلم دنبال جایزه نیستم. او در پاسخ به خبرنگار دیگری در مورد بازی‌های دورنی و بیرونی و سختی‌هایی که این کار داشت، گفت: یکی از سخت‌ترین نقش‌های زندگی‌ام، ایفای این نقش بود و خیلی وقت بود به پیشه کردن این نوع بازی فکر می کردم. انتخاب من همین است و خیلی چیزها باید کنار هم گذاشته شود.

مستانه مهاجر گفت: در مورد میلاد کی‌مرام می خواهم بگویم، کی مرام فقط امیر را بازی نکرد و می‌خواهم خواهش کنم برای او دست بزنید و خوشحالم که در این فیلم بود.

خبرنگار دیگری از کارگردان اثر، در مورد ادامه مسیرش در این نوع فیلم سازی گفت: من در همین مسیر خواهم بود و فیلم بعدی من با همین تیم «شمال» نام دارد و همین حال و هوا را هم دارد. من و کی مرام با بی پولی دنبال ساختن امیر بودیم و می‌خواهم بدانید که در خوشی فیلمسازی نکردیم این خیلی ارزش دارد.

خبرنگار خبرگزاری شبستان پرسید: فکر می‌کنید این میزان سیگار کشیدن مشکلی نداشت؟ سوال دوم، اگر مخاطب عام کار را دید و مخاطب هم نتوانست بفهمد، موضع شما در مقابل مخاطب چه خواهد بود؟

اقلیما پاسخ داد: ما تلاش کردیم مخاطب جذب کنیم. شاید ما نتوانیم ۱۰ میلیاردی بفروشیم ولی حداقل دو میلیارد فروش خواهیم داشت. مخاطب در هر سطح و کیفیتی محترم است. در مثلث اثر صاحب اثر و مخاطب اثر همه محترم هستند و حق دارند. نکته این است که صاحب اثر می خواهد چه تاثیری روی اثر بگذارد. اینکه حس مخاطب درگیر شود و با ریتم‌های مختلف باشیم و غلظت دراماتیک به فیلم بدهیم، که قابل احترام هم هست، کار من نبود. من صاحب اثرم و تصمیم می‌گیرم که می‌خواهم چه کنم. در مورد سیگار هم ما واقعا ضد سیگار بودیم و سیگاری‌ها می‌دانند که هر لحظه سیگار می‌خواهند وآنهایی که ترک کردند بهتر این موضوع را می‌فهمند!

خبرنگار دیگری پرسید: شما در این جشنواره به عنوان فیلم اولی رقیب ندارید، از طرفی کار شما با رقیبان قدیمی سخت‌تر است، از طرفی هم نسل شما فیلمساز نداریم در مورد این مسئله توضیح دهید. سوال دوم: قهرمان فیلم شما با کلیشه‌های ذهنی ما منطبق نیست و نیاز به توضیح دارد.

اقلیما گفت: واقعا جای هم‌نسلان من در جشنواره خالی است و آنقدر قوی هستند که در دنیا صدای موفقیت‌های آنها را می‌شنوید. من به همه کسانی که توانستند فیلم بسازند تبریک می‌گویم. به همه هم‌نسلان خودم خسته نباشید می‌گویم. من به عنوان نمونه ای از هم نسلان خودم در این جشنواره هستم و امیدوارم جزئی از کل باشم که توانایی‌های نسل خودمان را نشان دهم تا مدیریت جامعه بدانند که توانایی نسل ما بالا است. در مورد قهرمان هم باید بگویم، ما روی کلیشه نایستادیم. ما سعی کردیم امیر به عنوان کاراکتری با المان‌های رئال باشد. کاراکتر او نماینده نسلی است که در جامعه ما زندیگ می‌کند. کاراکتر امیر از آگاهی امده و امیر می داند تاثیرگذار نیست پس از روی آگاهی این کارها را می‌کند. امیر فقط به این خاطر که می‌دانسته چه می‌شود، اینگونه رفتار کرده است. عمل قهرمانانه امیر قبول مسئولیت اجتماعی است.

دهبان از خبرگزاری فارس، پرسید: تدوین برای نگه داشتن ریتم خیلی تلاش کرده، در مورد حفظ ریتم در تدوین بگویید. مستانه مهاجر گفت: تدوین فیلم را نمی‌توانم بگویم سخت نبود. کار تدوین حفظ ریتم است. برایم مهم بود که با کار خودم به حس فیلم نیما اقلیما که فیلم اولش بود، ضربه نزنم. در چنین کارهایی مسئولیت تدوین‌گر سخت‌تر و حساس‌تر است. در پست پروداکشن نفر اول تدوین‌گر است و این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد.

در پایان جلسه، خبرنگاری به شیوه وقت دهی به خبرنگاران و نقد نشدن فیلم اعتراض کرد.

نقد و بررسی فیلم امیر

حواشی فیلم «امیر»:

سیدضیاء هاشمی( تهیه کننده ) درباره فیلم «امیر» در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: "در کارنامه کاری من «امیر» فیلمی غافلگیر کننده است. «امیر» فیلمی با زبان سینما و در فضای بصری منحصر به فرد است. این فیلم در مرحله فیلمنامه داستان سر راستی دارد اما در اجرا بر پایه فرم و ساختار ساخته شده. تلاش کرده‌ایم به فیلمی برسیم که با رعایت زبان سینما قالب‌ها را بشکند و به فضایی متفاوت در قاب سینما برسد."

 سید ضیا هاشمی بعد از فیلم جنجالی «زم هریر» و ۸ سال دوری‌اش از سینما با فیلم «امیر» به سینما بازگشته است.

سیدجمال ساداتیان از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره فیلم «امیر» گفت: "کارگردان فیلم اولی است که فیلمش را خوب روایت و سعی کرده موضوع را شریف مطرح کند. مساله استیصال یک فرد را خوب روایت کرده بود که آیا با او صادقانه برخورد می‌شود یا از او سوء استفاده می‌کند."

به گفته نیما اقلیما، بازیگران برای حضور در این فیلم، حدود ۹ ماه تمرین داشتند تا بازی آن ها با کارهای قبلی متفاوت باشد.

🖋 فیلمسازی با پایه دوربین خراب!
مهدی شیخ صراف

➕ چرا باید درباره «امیر» حرف زد. اصلا مگر این «فیلم» بود که بشود درباره اش نوشت؟! مگر اتفاقی افتاد و قصه‌ای در کار بود یا روند و روالی و حرفی برای زدن.
نود دقیقه هدروم و فضاهای بیهوده تماشا کردن و سوال «سیگار داری؟» که سینما نیست. قاب‌های خاکستری و چیدن مانکن‌های خاکستری در پشت بام، رو به برج‌های خاکستری و آسمان خاکستری که نود درصد قاب را گرفته است هرچه باشد قطعا نامش «سینما» نیست‌‌. نهایتا پروژه پایان ترم یک درس دو واحدی کارگردانی تجربی است. آن هم با پایه دوربین خراب که با آن نمی‌شود درست قاب بست. چه رسد که جایش در جشنواره فیلم فجر باشد. این قماش فیلم را باید ببرند در همان آکواریوم هنر و تجربه.

🔹لابلای قاب‌های گل و گشاد و دود سیگار و سرفه و خس‌خسِ سینه‌ی یک مشت اکسیزوفرنی روانی، ممکن است فکر کنید چرا من/مخاطب چیزی از این فیلم نمی‌فهمم. ولی مشکل از شما نیست، فیلم اصلا چیزی برای فهمیدن ندارد. باور کنید این حجم از یاوه برای ما هم در یک فیلم عجیب است!
بهترین بازیگر فیلم شخصیت بچه‌ای است که جز در پلان پایانی، هیچ وقت نمیبینمش! و قرار است با حضور او تحول از سیگار به چوب شور، پیام اخلاقی قصه نداشته‌ی فیلم باشد. حتی ممکن است وسط فیلم از شدت بی‌مایگی فکر کنید شخصیت اصلی آن خدمتکاری است که پول ندارد و بدبخت است ولی زندگی‌ش با این روانی‌ها تفاوت دارد که در صحنه مثلا کلیدی فیلم شخصیت اول می‌گوید: حالم ازت به هم میخوره! و دومی جواب می‌دهد: منم حالم ازت به هم میخوره!

🔸تنها کار وسط چنین سانسی در جشنواره فجر همین است که پیامهای تلگرام را چک کنیم. یک چرت بزنیم و تا تیتراژ پایانی آمد خودمان را زودتر به محل پذیرایی برسانیم، با این سوال بی‌پاسخ که چنین فیلمی چرا باید در جشنواره‌ای باشد که ظاهرا با کم شدن آثارش قرار است آثار باکیفیت‌تر سینمای ایران در آن حاضر باشند.

این را هم ببینید

نقد و بررسی فیلم تنگه ابوقریب

نقد و بررسی فیلم تنگه ابوقریب

این فیلم روایتی است از دفاع دلاورمردانه گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی. روزهای رشادت و مظلومیت بچه‌های گردان عمار در روزهای آخر دفاع مقدس در منطقه حساس تنگه ابوغریب.